De chauffeurs moeten mondeling aangeven waar in hun virtuele blikveld potentiële gevaren ontstaan. Bijvoorbeeld als er op de weg een voetganger, geparkeerde auto of tegenligger verschijnt.
De training in de virtuele wereld draagt volgens de pakketbezorger bij de rijveiligheid van chauffeurs. De lessen werden eerder gegeven op een tablet met aanraakscherm. Volgens UPS biedt de vr-bril door de gebruikerservaring en de gedetailleerde omgeving een meer realistische sumulatie.
De training wordt vanaf negen locaties aangeboden. Het vr-programma is op dit moment alleen gericht op chauffeurs van bestelbussen. Mogelijk worden ze op termijn uitgebreid naar bezorgers in vrachtwagencombinaties.
UPS traint chauffeurs met HTC Vive
Augmented reality
UPS onderzoekt ook de toepassingen van augmented reality (ar). Bij ar krijgt een chauffeurs via een draagbaar apparaat zoals een bril, een extra laag met informatie geprojecteerd in zijn blikveld. Zo wordt er data gekoppeld aan de testbare wereld om hem heen. Anders dan bij vr is bij ar het blikveld van de gebruiker niet volledig afgesloten.
Augmented reality wordt onder meer gebruikt door liftmonteur. Zoals in deze toepassing van de Microsoft Hololens door Thyssenkrupp.
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: