Ingenico-chatbot spreekt gewone mensentaal

Chatbot maakt gebruik van natural language processing van IBM Watson

Dit artikel delen:

De van oorsprong Franse betaaldienstverlener Ingenico Group introduceert een chatbot die klanten in gewone mensentaal te woord staat. De chatbot maakt gebruik van natural language processing (nlp) van IBM Watson. Daardoor moet bijvoorbeeld in een verkoopgesprek tussen consument en chatbot een normaal menselijk gesprek ontstaan. De chatbot spreekt ook Nederlands.

Ingenico, dat ook gevestigd is in Nederland en België, meldt in een persbericht dat de chatbot specifieke nuances in taal en taalgebruik begrijpt en goed kan omgaan met natuurlijke variaties in de communicatie tussen individuen. ‘Daardoor kan de chatbot snel en adequaat reageren op de specifieke wensen van de gebruikers, in een groot aantal talen.’

Volgens de leverancier zorgt de nieuwe ai-component (IBM Watson natural language processing, red.) ervoor dat klanten in minder stappen hun bestelling kunnen afronden. Dat moet leveranciers helpen om de conversie te verhogen, bijvoorbeeld doordat gebruikers aan de bot vertellen wat ze willen kopen en direct de betaling en aflevering regelen.

De chatbot is ontwikkeld voor gebruik in de detailhandel, horeca, reis- en vrijetijdsbranche. Door de bot kunnen bedrijven die deze inzetten ook buiten kantooruren het gesprek aangaan met geïnteresseerden. De makers: ‘Bovendien biedt de chatbot de mogelijkheid om waardevolle informatie te vergaren over de wensen en behoeften van consumenten. Daardoor kunnen bedrijven hun aanbod nog beter afstemmen op de veranderende behoeftes van klanten.

JoinedApp

De chatbot is ontwikkeld in samenwerking met ontwikkelaars van JoinedApp. De chatbot maakt gebruik van Ingenico’s betaal-api. De leverancier: ‘Klanten kunnen daardoor op een veilige en betrouwbare manier producten en diensten aankopen binnen de chatfunctie van de berichtenapp.’

Zo moet een complete gebruikservaring op het chatplatform ontstaan zonder de berichtenomgeving te verlaten. ‘Door de vermindering van het aantal stappen die consumenten moeten doorlopen om hun aankoop af te ronden, kunnen verkopers hun conversie vergroten’, aldus de makers van de chatbot.   

Enkele mogelijke voorbeelden van applicaties zijn bijvoorbeeld het gebruik van een chatbot om een vlucht of hotelkamer te boeken. De chatbot is dan een persoonlijke reisassistent. Maar volgens de leverancier zijn er ook mogelijkheden voor retailers die de chatbot inzetten om klanten persoonlijk advies te geven  over mode, cosmetica, enzovoort. Ze kunnen vervolgens via de chatbot het product bestellen. 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-01-22T11:59:00.000Z Pim van der Beek
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.