Het Amerikaanse voedingsmiddelenbedrijf wil met de technologie van SAP de consument meer inzicht bieden in de wijze waarop het bedrijf de vis 'van oceaan tot bord' verwerkt. Hiermee speelt de organisatie naar eigen zeggen in op de toegenomen behoefte onder consumenten aan meer transparantie in de voedselketen en de zekerheid dat deze duurzaam, veilig en met respect voor mens, dier en milieu is ingericht.
QR-code
Consumenten kunnen met hun smartphone een QR-code op de verpakking van de vis scannen. Vervolgens krijgen ze inzicht in de reis die de vis aflegt vanuit de Indische Oceaan naar het schap. Bumble Bee Foods biedt openheid over de omvang van de vangst, het vangstpunt en de vloot die de vis heeft gevangen. Ook geeft de fabrikant informatie over de authenticiteit, versheid, veiligheid, Fairtrade-visserijcertificering en duurzaamheid van de betreffende vangst. Volgens het voedingsmiddelenbedrijf is deze ‘supplychaingeschiedenis’ ten slotte ongevoelig voor fraude. ‘Heimelijke aanpassingen zijn onmogelijk, omdat iedere partij zicht houdt op alle wijzigingen.'
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: