Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
Gartner VP

Terugverdienmodel blockchain zo goed als nul

05 november 2019 - 11:093 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieGartner
Luc Blyaert
Luc Blyaert

De return on investment voor blockchaintechnologie is ‘close to zero’. Dat vertelt Gartner vice president David Furlonger die zopas zijn boek ‘The real business of Blockchain’ publiceerde. Hij ziet blockchain pas volledig doorgroeien over enkele jaren.

Het is zowat tien jaar geleden dat de eerste blockchaintransactie plaatsvond, maar er zijn weinig succesvolle implementaties. Alibaba is een van de weinige die echt voluit gaat. China is trouwens de trekker in de technologie en heeft een 500-tal projecten lopen, vooral dan in de opvolging van vaccins of van de voedselketen. Weinig blockchainprojecten bieden vandaag echter de volledige keten aan: distributie, encryptie, onveranderlijkheid (immutability), tokenization en decentralisatie.

Wereldwijd heeft 8 tot 10 procent van de chief information officers op een of andere manier al iets gedaan met blockchain. Meestal gaat om een beperkt aantal transacties. De minimuminvestering is met 50.000 dollar dan ook niet gigantisch. 

Grote struikelblokken zijn echter nog steeds het gebrek aan standaarden, geen interoperabiliteit en nog wat veiligheidsissues. ‘Sommige leveranciers pakken wel uit met blockchain maar voor ondernemingen betekent dat vaak een ‘lock in’, vertelt David Furlonger. Toch is er wereldwijd door venture kapitalisten al zo’n 33 miljard dollar geïnvesteerd in blockchaintechnologie. 

UEFA

Interessant is wel dat de Europese voetbalorganisatie UEFA experimenteert met blockchaintechnologie en het tijdens het komende Europese kampioenschap in 2020 voor het eerst ook voluit zal hanteren. Tot nog toe werd het enkel occasioneel tijdens enkele wedstrijden gebruikt. ‘Het grote probleem van de UEFA is dat ze hun klanten niet kennen. Ze weten niet wie er naar de wedstrijden komt kijken, wat problematisch kan zijn zoals bij de recente rellen in Bulgarije. Als elke voetballiefhebber een unieke blockchain-identiteit heeft dan heeft de UEFA ook de data ter beschikking en kan het mogelijk ook upsellen’.

David Furlonger geeft wel toe dat dit ook al kan als het ticket in de smartphone-app verwerkt is. ‘Maar als de klant niet kan komen kan hij zijn ticket in zijn netwerk ook verkopen via het blockchainmodel.’ De identiteit van de koper is dan ook bekend. 

Hetzelfde model kan ook gehanteerd worden in de gezondheidssector. Daar is Taiwan een van de voorlopers. Op die manier blijft elkeen eigenaar van zijn eigen patiëntendossier en beslist hij of zij zelf aan wie het doorgegeven wordt. Blockchain biedt dan ook een antwoord op het privacyvraagstuk. 

David Furlonger stelde het boek voor tijdens het Gartner IT Symposium in Barcelona. Het boek is bestemd voor een c-levelpubliek en is niet technisch. 

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

Partners handen
ActueelInnovatie & Transformatie

Simac partner van blockchain-bedrijf SettleMint

ActueelInnovatie & Transformatie

‘It op ketenniveau essentieel voor slagen blockchain’

AchtergrondSecurity & Awareness

Blockchaintips voor koffieboeren

AchtergrondFinanciële dienstverlening

Blockchainplatform We.trade levert boter bij de vis

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs