Serious game traint mantelzorgers in Alzheimer

Bedacht door Europees consortium met zorg- en ict-experts

Dit artikel delen:

Een still uit de Alzheimer Care Trainer-game

Een Europees consortium bestaande uit gezondheidsdeskundigen, experts in ontwerp en ontwikkeling van digitale gezondheidsinnovaties, de eerstelijnszorg en narratieve simulatiedeskundigen uit Nederland, België, Zwitserland en Roemenië komen met een serious game om mantelzorgers te trainen in hun communicatie en gedrag bij de ziekte van Alzheimer.

Het spel heeft de naam Alzheimer Care Trainer. Het project past binnen het Europese AAL (Active and Assisted Living)-programma dat gericht is op de ontwikkeling van ict-oplossingen zodat senioren langer zelfstandig thuis kunnen wonen met een prettige en actieve leefstijl. Aan Nederlandse kant participeren ConnectedCare, de Universiteit van Twente, Alzheimer Nederland en Vilans. Vanuit België is de zorgorganisatie Brusano betrokken.

3d-simulatie

"Afhankelijk van de keuzes ontwikkelt het spel zich verder en wijzigt de verhaallijn, het scenario"

De Alzheimer Care Trainer (ACT) is een gepersonaliseerde 3d-simulatie die zorgverleners helpt de alledaagse zorgsituaties te oefenen alvorens de zorgtaken effectief uit te voeren. Met behulp van deze nieuwe applicatie kunnen ze volgens de makers vaardigheden aanleren of verbeteren om beter te leren omgaan met het veranderend gedrag van de thuiswonende met Alzheimer. Op deze manier kan de beste interactiestijl bepaald worden.

Een eerste werkbaar prototype van de ACT is ontwikkeld en wordt verder uitgewerkt en verbeterd op basis van evaluaties. De gebruikersinterface is volgens de makers gebruiks- en seniorenvriendelijk en het spel vormt een abstracte weergave van een aanklikspel met een conversatie- en activiteitenmenu. Uniek aan dit spel zou de gepersonaliseerde simulatie zijn waarbij de speler in een virtuele 3d-omgeving binnentreedt.

De gebruiker kan de simulatie instellen op het profiel van de zorgbehoevende door het invullen van in game vragenlijsten over de patiënt en de gebruiker (mantelzorger). Vragen zijn bijvoorbeeld: In welke fase van de ziekte bevindt deze zich en hoe uit zich dit in het gedrag van de patiënt? Is er sprake van agitatie, agressie, apathie, rusteloosheid, slaapstoornissen, repetitieve activiteit etc. Wat zijn de doelen: eten, douchen, aankleden? Afhankelijk van de keuzes ontwikkelt het spel zich verder en wijzigt de verhaallijn, het scenario.

Software

Binnen het spel worden drie verschillende soorten software ingezet: software die focust op het verhaal, een natuurlijke taalgeneratie-tool en software die het spel verder vormgeeft. Bijzonder is ook het internationale aspect. Het is de bedoeling dat de ACT uiteindelijk een generiek communicatieplatform heeft dat in alle landen, op elke computer, elke browser werkt en waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en ervaringen uitwisselen, vragen stellen, feedback en hulp krijgen van professionals uit de zorg. De ACT zal uiteindelijk beschikbaar zijn in drie talen, namelijk Nederlands, Frans en Engels.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-10-27T08:00:00.000Z Christel Dieleman
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.