Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
fraude, claims

Schade door ai-software straks makkelijker te claimen

29 september 2022 - 08:06ActueelInnovatie & TransformatieEuropese Commissie
Alfred Monterie

Leveranciers van systemen waarin artificiële intelligentie (ai) zit ingebouwd, lopen straks meer kans vergoedingen te moeten betalen voor door hen veroorzaakte schade. De Europese Commissie stelt regels voor die het gemakkelijker maken om fabrikanten van bijvoorbeeld drones en robots aan te klagen. Ook discriminatie bij ai-gestuurde personeelswerving kan sneller tot financiële compensatie leiden.

De nieuwe richtlijn ai-aansprakelijkheid biedt slachtoffers gemakkelijkere toegang tot rechtsmiddelen. De bewijslast wordt aanzienlijk verlicht als ai-systemen een persoon of bedrijf duperen.

Een vermoeden van oorzakelijk verband kan voldoende zijn. Slachtoffers hoeven alleen nog maar aan te tonen dat de schade is veroorzaakt omdat niet aan bepaalde eisen voldaan en er een verband is met ai-software. Het is niet meer nodig in detail te beschrijven hoe schade is ontstaan door specifieke schuld van een ai-systeem of nalatigheid. Thans kan dit namelijk bijzonder lastig zijn omdat complexe ai-systemen nauwelijks zijn te doorgronden.

Bewijsmateriaal

De juridische procedures worden straks ook eenvoudiger omdat slachtoffers een beroep kunnen doen op het recht op toegang tot bewijsmateriaal. De rechter kan bedrijven en leveranciers gelasten informatie te verschaffen over ai-systemen met een hoog risico. Zo kunnen ze er achter komen wie aansprakelijk is en welke fout de schade heeft veroorzaakt.

De Europese Commissie wil met de richtlijn ai-aansprakelijkheid ook bewerkstelligen dat overal in de EU dezelfde regels gelden als door ai-producten of -diensten schade wordt geleden. Nu is sprake van een lappendeken van regels. De Commissie wil slachtoffers hetzelfde niveau van bescherming bieden of de schade nu veroorzaakt is door ai dan wel door oude technologie.

Verder presenteerde de Commissie gisteren een gemoderniseerde Richtlijn Productaansprakelijkheid. De huidige wetgeving uit 1985 is sterk verouderd. Straks kunnen klanten ook compensatie eisen voor schade als gevolg van een defecte software-update, upgrade of service. De voorstellen van de Commissie moeten nog goed worden gekeurd door de nationale regeringen in de EU-Raad en door het Europees Parlement.

Meer over

Kunstmatige intelligentie

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

Kwantum
ActueelCloud & Infrastructuur

Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

ActueelInnovatie & Transformatie

Airbus werkt met 3d-platform en digital twins Dassault Systèmes

IBM
ActueelInnovatie & Transformatie

IBM investeert miljarden in VS

ActueelInnovatie & Transformatie

EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

benelux
ActueelData & AI

Benelux loopt voorop in ai-revolutie

AchtergrondInnovatie & Transformatie

Wijn als lokaas: Russische hackers infiltreren Europese diplomatie

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs