Michael Page waarschuwt voor cobotica-revolutie

robot

De Belgische arbeidsmarkt staat aan de vooravond van een cobotica-revolutie: de creatie van nieuwe soorten jobs met het accent op een betere samenwerking tussen mens en machine. Dat blijkt uit een onderzoek van rekruteringsbureau Michael Page.

De aanwezigheid van geautomatiseerde robots op de werkplaats wordt steeds belangrijker, zowel in België als in de rest van de wereld. Deze nieuwe trend komt op een moment waarop een deel van de samenleving zich afvraagt of zijn werk ooit zal worden vervangen door een robot, terwijl het andere deel graag een deel van zijn werk aan een robot wil toevertrouwen. De trend versnelt nu de ontwikkeling van artificiële intelligentie in een stroomversnelling zit. Robots zijn voortaan in staat om zelf hun leerproces te verdiepen, en ze begrijpen steeds beter onze natuurlijke taal.

Dankzij de toenemende autonomie van robots en het ontstaan van cobotica, zouden werknemers heel wat tijd kunnen uitsparen. Deze tijdwinst dreigt dan ook een conflict te genereren tussen werkgevers en -nemers. Beide partijen hebben immers niet dezelfde visie, prioriteiten en doelstellingen.

Het doel van ondernemingen zal zijn om meer werkefficiëntie te bereiken bij de werknemers: meer tijd besteden aan complexere taken, sneller competenties ontwikkelen, de veiligheid verhogen en openstaan voor een gediversifieerde en versnelde loopbaanontwikkeling.

De werknemers van hun kant willen profiteren van de tijdwinst en die besteden aan sociale of extra-professionele activiteiten. ‘Dit 'conflict' bestaat al lang, het is eigenlijk van alle tijden. Het managen van de frustratie rond de bespaarde tijd en en de besteding ervan, wordt een van de grootste uitdagingen van de eenentwintigste eeuw’, zegt executive director Grégory Renardy van Michael Page België.

In België bestaan er al enkele coboticatoepassingen. De verzekeringssector is bijvoorbeeld bezig met het ontwikkelen van applicaties waarmee het mogelijk is foto's te maken van een verkeersongeval en vervolgens aan de hand van de opstelling van de voertuigen en andere data automatisch te evalueren welke bestuurder fout is. Een ander voorbeeld is de radio-frequency identification (rfid) die voor een revolutie binnen de retailhandel heeft gezorgd. Het betreft een methode om met elektronische chips data te memoriseren en deze op afstand te recupereren (via radiofrequentie).

Aanpassing vereist

De opkomst van cobotica en de doorgedreven autonomie van robots vragen een aanpassing van werknemers. Werknemers vinden dat ze onvoldoende worden begeleid in dit her-uitvindingsproces. Ondernemingen bieden hun personeel weinig opleidingen, lezingen en andere support aan. Pro-activiteit is volgens Michael Page nochtans de doeltreffendste manier om op de golf van het momentum mee te surfen. Werknemers moeten progressie boeken en zich zélf informeren. Daarom worden supports zoals gespecialiseerde blogs, specifieke websites voor nieuwe trends en technologieën, en networking steeds belangrijker.

‘De werknemers beseffen dat ze – als ze zich willen aanpassen – dit zélf moeten doen’, zegt Renardy. ‘Dit eist wel ondernemersvaardigheden, waarover een meerderheid helaas niet beschikt. Zowel ondernemingen als de staat moeten meer doen voor deze her-uitvinding van competenties. België hinkt wat achterop tegenover de andere Europese landen.’

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-04-24T09:47:00.000Z Frederic Petitjean
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.