Crelan, Argenta en Beobank op digitale achterstand

Belfius, KBC en N26 verder op het pad van digitalisering

Dit artikel delen:
Bank

Inzake digitalisering scoren Belfius, KBC en neobank N26 het best in ons land. Beobank, Crelan en Argenta situeren zich achteraan de lijst.

De cijfers komen van het agentschap D-Rating. Het analyseerde de prestaties van veertien banken op basis van 420 indicatoren die het niveau van digitalisering, de doeltreffendheid van de digitale communicatiekanalen en de prestaties van de klanttrajecten meten. Het is het tweede jaar op rij dat het bureau de studie verricht.

Grootbanken

N26 voert de lijst aan. De Duitse neobank ziet haar voorsprong op de rest van het erepodium evenwel krimpen. Wat de vier grootbanken aangaat, kaapt Belfius de tweede plaats weg en vervolledigt KBC Bank de top drie.

De andere grootbanken ING Belgium en BNP Paribas zijn respectievelijk zesde en zevende in de rangschikking. Zij moeten Revolut en Hello Bank! laten voorgaan in de top vijf. Deze laatste twee banken zagen hun score niet geweldig stijgen, maar profiteren ervan dat ING Belgium twee plaatsen inlevert tegenover 2018.  

Het onderzoek van D-Rating toont ook aan dat meerdere banken (zoals Beobank en Crelan) terrein hebben verloren in hun digitale klanttraject.

Nummer vijf

Argenta, Crelan en Beobank sluiten het klassement. Indien de overname van AXA Bank Belgium door Crelan een feit wordt, zou Crelan nummer vijf worden op de Belgische markt. Beide merken behalen evenwel een lager dan gemiddelde score voor het digitale aanbod.

In vergelijking met online-banken, doen de neo-banken het dus beter in dit onderzoek. ‘Deze resultaten bewijzen dat de neobanken, met name N26 en Revolut, zeer concurrentieel blijven met hun digitaal aanbod. Ze positioneren zich in het algemeen als uitdagers op de markt, in het bijzonder door het aanbieden van quasi realtime-openingen van rekeningen’, verduidelijkt Didier Farjon, ceo van D-Rating.

Concurrentiëler

De 'kloof' met de andere Belgische marktspelers is nochtans kleiner dan in Frankrijk. ‘In België hebben de traditionele banken hun historische aanpak op de helling gezet om concurrentiëler te worden inzake klanttevredenheid, digitalisering van hun aanbod, en nieuwe digitale functies’, aldus Farjon. 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-09-06T09:51:00.000Z William Visterin
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.