Exact focust op Benelux als thuismarkt

Vierhonderdduizend in de Benelux, waarvan zo'n vijftigduizend in België. Zoveel klanten heeft softwarebedrijf Exact vandaag naar eigen zeggen. Mede door de verkoop van enkele Amerikaanse dochterbedrijven focust het Nederlandse bedrijf zich op de thuismarkt, en dat is de Benelux.

‘Herfocus op Benelux, maar nog steeds met internationale operaties’, zo omschrijft John Dillon, chief marketing officer de positie van Exact. Hij deed het in de marge van de Belgische editie van Exact Live, het gebruikersevent dat deze week de eerste Belgische editie kende.

Max Verstappen

Exact bestaat als bedrijf al 37 jaar en is daarvan al 32 jaar aanwezig in ons land. Onder meer via een netwerk van accountants, maar ook met een directe aanpak voor de middenmarkt.

Met vijfhonderd deelnemers (tegenover vijfduizend voor de Nederlandse Exact Live) is deze Belgische editie van Exact Live nog het kleine broertje van zijn Nederlandse evenknie, al was die eerste Belgische editie in Brussel niet onverdienstelijk. Publiekstrekker was Formule 1-vedette coureur Max Verstappen, al leeft die in Nederland waarschijnlijk meer dan in België. België heeft met Stoffel Vandoorne namelijk zijn eigen F1-coureur, die overigens vorig jaar al opdook bij een gebruikersevent van concurrent SAP in ons land. 

Cloud & machine learning

De Belgische markt voor boekhoud- en business software is erg divers met spelers van diverse pluimage: van erg lokale spelers tot grote internationale partijen. ‘Er is al een heuse consolidatie geweest, maar in ons land is de markt nog vrij gefragmenteerd’, geeft Jan Lamaire, general manager cloud solutions in België en Luxemburg bij Exact, toe. Uit de laatste cijfers die Computable bracht, blijkt dat Exact in ons land in de markt van financiële software een marktaandeel van 2,5 procent heeft. Cijfers die Exact overigens bevestigt. ‘Bedrijven die op maat-oplossingen bieden, zijn dikwijls onze grootste concurrenten’, klinkt het.

De verhouding van cloud versus on premise (in goed Nederlands: lokaal) in de omzet van Exact als bedrijf is qua verdeling grotendeels fifty fifty. ‘Vaak is het: hoe complexer en uitgebreider de processen, hoe moeilijker om het zomaar over te hevelen naar de cloud’, stelt cmo Dillon.

Naast cloud is vooral machine learning een belangrijke trend in de wereld van accounting software, bijvoorbeeld om repetitieve handelingen zoveel mogelijk door de software te laten uitvoeren. ‘Waar we kunnen automatiseren, daar doen we het’, stelt Lamaire. Exact schakelt daarom gamers in om te checken of hun interface wel intuïtief genoeg is.

Rond Exact was er in het najaar van vorig jaar nogal wat commotie omdat hun boekhoudprogramma e-mailadressen zou hebben gelekt van zijn gebruikers aan de marketingafdeling. Een bericht dat Exact overigens tegensprak. Alleen viel de berichtgeving qua timing min of meer gelijk met het vertrek van de toenmalige Exact-ceo Erik van der Meijden. 

Op deze e-mail kwestie van enkele maanden geleden kan of wil de Exact-directie niet meteen veel commentaar geven. ‘Ik kan hier eigenlijk alleen maar op antwoorden dat wij als bedrijf volledig conform zijn met de GDPR-wetgeving’, stelt Dillon.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2018-05-31T10:20:00.000Z William Visterin
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.