Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
Webwinkel

Online-aankopen strenger beveiligd

18 augustus 2020 - 08:46ActueelCloud & InfrastructuurAdyenWorldline
William Visterin

Een aankoop op internet met enkel je kaartnummer en cvc-code kan binnenkort niet meer. Strenge authenticatie wordt de norm in e-commerce, al blijven er uitzonderingen.

Om misbruik en fraude te voorkomen, moeten transacties voortaan gebeuren door een ‘sterke authenticatie’. Dit houdt in dat een klant zich (extra) kenbaar moet maken bij aankoop van een product of dienst online. Dit bijvoorbeeld door het bevestigen van een transactie via de code vanuit een kaartlezer.

De maatregel wordt geleidelijk ingevoerd. Vanaf 25 augustus geldt er een weigering van bedragen hoger dan 1.500 euro die niet in overeenstemming zijn met de nieuwe reglementering. Die drempel wordt geleidelijk verlaagd om vanaf 17 november op 0 euro te liggen.

Concreet gaat het om de tweede Europese richtlijn voor betaaldiensten (Payment Services Directive 2; PSD2), die in 2019 in werking trad, waar een wettelijk kader voor is gecreëerd. Om de nieuwe veiligheidsregels vanaf 1 januari toe te passen, moeten alle webshops en online-operatoren in Europa ervoor zorgen dat ze over een compatibel systeem beschikken.

Uitzondering

Deze procedure is op zich niet nieuw, want veel webshops maken doorgaans al gebruik van een sterke klantenauthenticatie. Ook vooraanstaande partijen in online-betalingen, denk aan Worldline, PayPal, Adyen of Mollie, werken reeds op deze manier.

Met uitzondering van transacties met een laag risico op fraude zal het dus niet meer mogelijk zijn om een online-aankoop te doen door alleen het nummer van de bankkaart en de code op de achterkant (cvc-code) op te geven.

Banken kunnen zo zelf uitzonderingen toestaan voor zogenaamde transacties met een laag risico. Zo kan een bank bijvoorbeeld de sterke authenticatie enkel bij de eerste betaling opleggen, maar niet meer voor opeenvolgende betalingen.

Meer over

Authenticatie

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

Webwinkel
ActueelInnovatie & Transformatie

Hoeveel steeg e-commerce tijdens lockdown?

E-commerce
ActueelCloud & Infrastructuur

WeAreLocal verenigt Belgische e-commerce

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs