Eurofiber en Vattenfall starten joint venture

Glasvezelleverancier focust op aanleg thuisnetwerken in steden

Dit artikel delen:

Eurofiber en Vattenfall starten een joint venture in Berlijn.

De Nederlandse glasvezelleverancier en datacenteraanbieder Eurofiber en het Zweedse nutsconcern Vattenfall, waartoe ook het Nederlandse Nuon behoort, starten een joint venture in Berlijn. De onderneming heeft als doel de ontwikkeling van de Duitse hoofdstad tot smart city te versnellen.

Ook wil de joint venture, waarvan de naam nog niet bekend is, meer dan een half miljoen huishoudens en bedrijven aansluiten op een eigen ontwikkeld supersnel glasvezelnetwerk. Het nieuwe glasvezelnetwerk biedt naar eigen zeggen superieure digitale connectiviteit in vergelijking met de bestaande coax- en kopernetwerken en zal toegankelijk zijn voor alle breedbandexploitanten.

'Datasnelheden van glasvezelverbindingen kunnen in theorie tot 100Gbps oplopen, hetzelfde geldt voor coax. Koperverbindingen komen onder de best mogelijke omstandigheden niet verder dan 800Mbps', licht een woordvoerder toe. Belangrijk verschil tussen glasvezel aan de ene kant en coax/koper aan de andere kant is volgens hem dat de bandbreedtes voor glasvezel symmetrisch zijn: uploaden en downloaden gaat even snel, dat is bij coax en koper niet het geval. Een derde element is de zogeheten latency (vertraging). Het signaal van glasvezel kent nauwelijks vertraging (0-1 milliseconde), waar dit bij coax en koper tenminste tussen de 0 en 5 respectievelijk 1 en 10 ms is. 'Deze latency is met name van belang voor bijvoorbeeld de financiële handel, gaming en andere media, maar ook straks voor zelfrijdende auto’s en allerlei andere smart society-toepassingen', aldus de zegsman.

In de nieuwe onderneming gaan Vattenfall en Eurofiber samenwerken in de aanleg en exploitatie van de glasvezelinfrastructuur. Het netwerk zal ook een digitale basis vormen voor 5G- en iot-connectiviteit, en zo de snelle ontwikkeling van de Duitse hoofdstad tot een digitale smart city mogelijk maken.

Fiber-to-the-Home

De strategie van Eurofiber is gericht op verdere uitbreiding binnen Europa en uitbreiding van zijn portfolio. Aanleg van Fiber-to-the-Home (FttH) in steden zijn een centraal kenmerk van deze uitbreidingsstrategie. Eurofiber verwacht dan ook meerdere FttH-projecten uit te voeren met een wholesale- en open access-aanpak. 'Dat betekent dat wij een netwerk aanleggen en dat vervolgens iedereen die dit wil hiervan gebruik mag maken', verklaart de woordvoerder. 'Partijen die tv en internet willen aanbieden aan consumenten, kunnen van onze infrastructuur gebruikmaken. Hetzelfde geldt voor ict-dienstverleners of bijvoorbeeld partijen die verkeerslichten beheren of andere diensten willen aanbieden waarvoor een dataverbinding nodig is.' Een ander voorbeeld zijn volgens hem mobiele telefonie operators, die hun masten verbinden via het netwerk van Eurofiber. Eurofiber biedt zelf geen diensten aan consumenten. De zegsman geeft aan dat hij nog geen steden kan noemen die volgen, wel verwijst hij naar een soortgelijke aankondiging voor de aanleg van een netwerk in Wallonië, samen met Proximus.  

Eurofiber wordt hierbij gesteund door Antin Infrastructure Partners, een langetermijn-investeerder in infrastructuur, als enige aandeelhouder. Antin is al bijna tien jaar een ervaren investeerder in telecommunicatie-infrastructuur en brengt specifieke diepgaande expertise in de glasvezelsector met zich mee door zijn investeringen in Eurofiber, CityFibre (UK), Lyntia (Spanje) en Firstlight (VS).

Eurofiber

Glasvezelleverancier Eurofiber heeft in Nederland, België en Frankrijk zo’n 37.000 kilometer fiber liggen en levert met name aan zakelijke klanten. Eurofiber verbindt tevens alle datacenters zoals Interxion, LCL, Google en anderen, waardoor het een vrij unieke positie bezit. Het telt zo’n vijfhonderdvijftig medewerkers en een omzet van 166 miljoen euro.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-09-07T11:46:00.000Z Christel Dieleman
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.