België is land van mini-webshops

Dit artikel delen:

Belgische e-commerce stijgt op een jaar tijd met een derde. Ons land telt intussen 56.642 webshops. Dat zijn vooral heel kleine, ook bij de nieuwkomers.

Met 11,7 miljard euro is de Belgische e-commercemarkt verder gegroeid met ruim 33 procent ten opzichte van 2021. In 2021 werden meer dan 150 miljoen transacties geregistreerd, 39 procent meer dan vorig jaar.

De cijfers komen van de zesde editie van de 'E-commerce Barometer', dat het Belgische online-landschap in kaart brengt vertrekkende vanuit transactiedata van webshops. Greet Dekocker, managing director bij SafeShops, had naar eigen zeggen wel groeicijfers verwacht, maar is toch verrast door de resultaten. ‘Het veranderde online-gedrag van de consument blijft aanhouden en groeit zelfs nog. Dat weerspiegelt zich zowel in het transactievolume als in het aantal transacties.’

Vooral (piep)kleine webshops

In 2021 telde ons land 56.642 webshops, 17,5 procent meer dan in 2020. Nieuwkomers situeren zich vooral in het micro en kleine segment van de markt. Samen zijn zij goed voor 97 procent van het totaal aantal Belgische webshops.  

Het zijn de medium en grote webshops, in totaal 1.455, die het grootste deel van de e-commerce-omzet realiseren. Ze zijn goed voor 84 procent van het transactievolume of 9,8 miljard euro. ‘België heeft een goed scorend middenveld. Procentueel bekeken, tekenen de micro- en kleine webshops mooie cijfers op. Maar het zijn de medium en grote webshops die ons sterkhouden in een toch wel internationale en globale competitie’, vertelt Dekocker.

Buitenlandse online-shoppers vinden, volgens hem, stilaan terug hun weg naar Belgische webshops.  ‘Door de crisis was dit cijfer teruggelopen tot vijftien procent, maar de huidige resultaten geven aan dat opnieuw 21 procent van het transactievolume uit het buitenland komt.’ Traditioneel zijn het vooral Fransen (38 procent) en Nederlanders (idem) die bij Belgische webshops kopen.

Betalen

73 procent van alle online-aankopen bij Belgische webshops worden betaald met een debetkaart, vooral Bancontact. Twintig procent met een kredietkaart.  ‘Nieuwe’ betaalmiddelen - zoals maaltijd- en ecocheques, maar ook Google Pay en ‘Achterafbetalen’– doen hun intrede maar vertegenwoordigen nog een zeer klein marktaandeel.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-03-10T11:04:00.000Z William Visterin
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.