Stormloop op Google Analytics 4

Dit artikel delen:
Analytics

1 juli is een richtdatum voor veel bedrijven met een eigen website die Google Universal Analytics gebruikten. De GDPR/AVG-wetgeving verbiedt het meten en bijhouden van deze data, en leidt naar een upgrade.

De kwestie is ontstaan nu Google noodgedwongen de huidige analytische tool Google Universal Analytics (UA) moet vervangen door Google Analytics 4 (GA4). De manier waarop Google Analytics data verzamelt en opslaat is in strijd met de Europese wetgeving. Daarom gaat de werking uitdoven en uiteindelijk verdwijnen.

Vanaf 1 juli 2023 zal UA stoppen met het verzamelen van data. Er komt nog een overgangsperiode van een halfjaar waarin de verzamelde data in Google Analytics nog beschikbaar blijft, maar vanaf 1 januari 2024 gaat het licht definitief uit. ‘Indien je als websitebeheerder of -winkelier de cijfers van volgend jaar wil vergelijken met die van dit jaar, moet je ten laatste op 1 juli 2022 de nieuwe Google Analytics 4 geïnstalleerd hebben’, stelt Jo Deferm, medeoprichter van Webhero, die dus een tijdsperiode van één jaar voorop stelt. ‘Zo mag je data uit de zomermaanden niet vergelijken met Black Friday of de eindejaarsperiode. Dat zou niet relevant zijn. Wel relevant is om je data van Black Friday 2022 te vergelijken met die van Black Friday 2021.’

Privacy-centric

GA4 wordt gepromoot als privacy-centric. De belangrijkste verandering – vanuit GDPR-oogpunt - is dat Google Analytics 4 in de toekomst geen ip-adressen meer zal opslaan, aldus Thomas Van Gremberghe, expert data protection en bedrijfsadvocaat bij Agoria in een mededeling. ‘Deze maatregel zou er dus toe leiden dat een website geen persoonsgegevens meer via Google Analytics zou verwerken en er dus ook geen doorgifte van persoonsgegevens naar de Verenigde Staten meer zou zijn.’

Ook Google zelf raadt bedrijven aan om over te stappen naar Google Analytics 4.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

GA4 is misschien iets meer GDPR friendly maar helemaal niet GDPR proof: er worden minder persoonlijke gegevens verwerkt dus de problematiek blijft dezelfde. Ook andere niet-Europese tools zijn in hetzelfde bedje ziek. Zelfs het hosten van de data op een Europese server is geen oplossing, daar de US-wetgeving ook toegang tot die servers kan eisen. Het is afwachten hoe de GBA dit interpreteert maar het is geen overbodige luxe om nu te starten met Europese alternatieven zoals Piwik Pro die vele FeWeb-leden gebruiken. Dergelijke Europese analytic tools zijn perfect te combineren met bv Google Ads.

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-06-28T11:17:00.000Z William Visterin
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.