Volkswagen richt ontwikkelclub Car.Software op

Dit artikel delen:

Elektrische ID.-modellen van Volkswagen

Volkswagen start met Car.Software. Het autoconcern wil dat in deze nieuwe tak tegen 2025 zo'n vijfduizend digitale specialisten werken. Car.Software wordt verantwoordelijk voor het nieuwe besturingssysteem (VW.os) en de Volkswagen Automotive Cloud. Het concern ontwikkelt nu zo’n tien procent van zijn software in huis en wil dit tegen 2025 verhoogd hebben naar meer dan zestig procent.

De ict'ers van Car.Software gaan zich richten op het ontwikkelen van software voor autoplatforms, connectiviteit, autonoom rijden, clouddiensten en e-commerce. Dit jaar starten vijfhonderd ontwikkelaars in deze nieuwe agile organisatie en dit aantal loopt in 2020 op tot ongeveer tweeduizend, verwacht Volkswagen.

De software die deze nieuwe unit gaat ontwikkelen, wordt tegen 2025 toegepast in alle verschillende modellen van de Volkswagen Groep. 'We gaan software ontwikkelen met uniforme basisfuncties voor alle merken van de groep, waardoor we de complexiteit van onze systemen drastisch kunnen verminderen. Op dit moment werken we met zo’n zeventig verschillende besturingssystemen die draaien op software van bijna tweehonderd verschillende leveranciers', meldt Christian Senger, lid van de raad van bestuur van Volkswagen, verantwoordelijk voor Digital Car & Services.

Hij stelt bovendien dat binnen de Volkswagen Groep nu nog verschillende systemen met vergelijkbare functies, bijvoorbeeld voor infotainment en navigatie, heeft draaien. Een uniform besturingssysteem met dezelfde basisfuncties voor alle merken en de uniforme Volkswagen Automotive Cloud voor alle modellen van de groep gaat volgens hem aanzienlijke schaalvoordelen opleveren. 'Dit geldt niet alleen voor software op zich, maar ook voor onze nieuwe digitale ecosystemen die diensten zoals zoekfuncties voor laadstations gaan aanbieden.'

ID.3

Verder wil het autoconcern in de nabije toekomst per jaar ruim tien miljoen connected auto’s toevoegen aan het nieuwe, uniforme softwareplatform. Dit moet eveneens schaalvoordelen opleveren en uitgroeien tot een ook voor partners interessant digitaal ecosysteem met miljoenen gebruikers.

De eerste Volkswagen op basis van het nieuwe softwareplatform, waarop tegen 2025 alle modellen van de groep gebaseerd moeten zijn, is de nieuwe ID.3. Dit eerste model van een complete generatie elektrische auto’s maakt later dit jaar zijn debuut op de Internationale Automobil-Ausstellung in Frankfurt.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-06-19T11:22:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.