Betrokkenheid medewerkers hoogst in ict

Dit artikel delen:

Terwijl de strijd om het aanwerven en behouden van talent verder woedt, is het meer dan ooit belangrijk voor organisaties om te luisteren naar de noden en wensen van hun werknemers. Op dat vlak scoort de software- en technologiesector het best. Overheidsbedrijven scoren dan weer het minst inzake de betrokkenheid van hun medewerkers.

Dat blijkt uit het jaarlijkse 'Peakon Employee Voice'-rapport in opdracht van Workday. Uit hun onderzoek blijkt de werknemersbetrokkenheid het grootst bij organisaties die feedback gebruiken om positieve veranderingen binnen hun organisatie door te voeren.

Dat blijken dus vooral organisaties binnen de sectoren software en technologie goed te beseffen. Zij eindigen respectievelijk op plek één en twee als het gaat om werknemersbetrokkenheid. Op plek drie staat de commerciële & zakelijke dienstverlening, gevolgd door de financiële sector.

In het rapport worden drie prioriteitsgebieden genoemd die organisaties kunnen helpen de medewerkersbetrokkenheid te verbeteren: de aanpassing aan nieuwe werkmodellen, het behoud van talent door na te gaan hoe werknemers tegenover hun organisatie staan en tenslotte de vermindering van het risico op burn-outs dankzij regelmatige gesprekken met leidinggevenden.

Sectoren waar de betrokkenheid van medewerkers daarentegen achteruit ging, waren de zorg, farmaceutische industrie, de non-profitsector en transport & logistiek. Dat zijn meteen ook sectoren die in 2021 nog onder druk stonden door de pandemie. De overheidssector sluit de totale lijst van werknemersbetrokkenheid af als laatste, de transportsector staat voorlaatst.

Nood aan flexibiliteit

Een belangrijke factor blijkt flexibel werk te zijn. Heel wat organisaties hebben, bij het uitbreken van de pandemie, flexibel werken hebben ingevoerd. Maar voor veel van hen, zeker die met relatief veel frontofficemedewerkers, blijft het, volgens de onderzoekers, een uitdaging om werknemers meer flexibiliteit te bieden in werkplek, werktijden en werkvormen. ‘Sinds de pandemie is dat wel een prioriteit voor medewerkers geworden en dus zullen organisaties hier oplossingen voor moeten vinden om talent te behouden.’

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-09-19T12:33:00.000Z William Visterin


Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.