Samsung verkoopt kwart minder smartphones

Corona-pandemie zorgt ook in tweede kwartaal voor daling verkoop

Dit artikel delen:
Smartphone

Samsung en Apple (archief).

Samsung heeft in het tweede kwartaal van 2020 ruim een kwart minder smartphones verkocht dan over hetzelfde kwartaal in 2019. De verkoop daalde met 27,1 procent naar 55 miljoen stuks. Van de vijf grootste aanbieders (Samsung, Huawei, Apple, Xiaomi en Oppo) zag Samsung de cijfers het hardst onderuitgaan.

Dat blijkt uit een rapportage van marktonderzoeker Gartner. Volgens die partij heeft de wereldwijde corona-pandemie nog steeds een negatief effect op de prestaties van Samsung. Ondanks een toename in de vraag naar modellen uit de S-serie, het ‘vlaggenschip’ van de mobieltjesmaker, liep de totale verkoop van Samsung-toestellen flink terug. In het eerste kwartaal van 2020 zag marktleider Samsung de verkoop al met 22,7 procent dalen ten opzichte van een jaar ervoor.

De wereldwijde verkoop van alle smartphone-leveranciers bij elkaar, daalde in het tweede kwartaal van 2020 met 20,4 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Ook in vergelijking met voorgaand kwartaal (Q1 2020) veranderde er weinig. Toen viel de smarphoneverkoop over de hele breedte van de markt ook terug met twintig procent. Door de daling van de smartphoneverkoop van Samsung is het bedrijf nu samen met Huawei de virtuele koploper van de smartphone-markt (zie tabel).

Wereldwijde top-5

Smartphone-verkoop aan eindgebruikers per leverancier (Q2 2020 per duizend eenheden). 

Leverancier

2Q20

Eenheden

2Q20 Marktaandeel (%)

2Q19

Eenheden

2Q19 Marktaandeel (%)

2Q20-2Q19 Groei (%)

Samsung

54,759.4

18.6

75,111.8

20.3

-27.1

Huawei

54,125.0

18.4

58,055.7

15.7

-6.8

Apple

38,386.1

13.0

38,522.9

10.4

-0.4

Xiaomi

26,095.2

8.9

33,250.7

9.0

-21.5

Oppo

23,612.1

8.0

28,070.2

7.6

-15.9

Andere leveranciers

97,692.1

33.2

137,282.5

37.1

-28.8

Totaal

294,669.9

100.0

370,293.9

100.0

-20.4

Door afronding is het mogelijk dat sommige cijfers niet exact overeenkomen met de getoonde totalen.

Bron: Gartner (Augustus 2020)

Verbeterde situatie in China

Gartners hoofdonderzoeker voor de smartphonemarkt, Anshul Gupta, zegt dat bijna alle grote markten, behalve China, gedurende het grootste deel van het tweede kwartaal van 2020 te maken hadden met een vorm van beperkende maatregelen, zoals reisbeperkingen, sluiting van winkels en het stoppen van uitgaven aan niet-essentiële producten. 'Dat leidde tot een aanhoudend afnemende vraag naar smartphones. Door de verbeterde situatie in China herstelde de vraag zich kwartaal op kwartaal, maar wereldwijd heeft dat geleid tot de tweede opeenvolgende driemaandelijkse daling van de smartphoneverkoop dit jaar', aldus Gupta.

Gartner rapporteert verder: ‘Zelfs met een toegenomen vraag daalde de smartphoneverkoop in China met zeven procent in het tweede kwartaal van 2020, met bijna 94 miljoen verkochte smartphones. India, dat rigoureuze lock-downs heeft ingevoerd en zelfs de e-commerce beperkte, registreerde de grootste daling van de smartphoneverkoop (-46 procent) in de top vijf van landen ter wereld.’

Huawei

Gartner gaat ook specifiek in op de prestaties van Huawei. De smartphoneverkoop van Huawei daalde met 6,8 procent en bedroeg jaar op jaar 54 miljoen stuks. De prestaties van Huawei in China hielpen om een slechtere kwartaalprestatie te voorkomen, stelt de marktonderzoeker.

‘Huawei breidde zijn voorsprong in China uit, waar het 42,6 procent  van de Chinese smartphonemarkt veroverde in het tweede kwartaal van 2020. Huawei voerde een agressieve productintroductie en verkooppromotie in met name China en profiteerde van de introductie van 5G-smartphones.’

Apple

Apple heeft in het tweede kwartaal van 2020 38 miljoen iPhones verkocht. Dat is een daling van 0,4 procent op jaarbasis. Volgens Gartner deden de verkopen van Apple het in het tweede kwartaal beter dan die van de andere smartphoneleveranciers. Ook kwartaal-op-kwartaal was een stijging te zien. ‘Het verbeterde zakenklimaat in China heeft Apple geholpen om in het land te groeien. Bovendien moedigde de introductie van de nieuwe iPhone SE gebruikers van oudere telefoons aan om hun smartphones te upgraden’, stelt het onderzoeksbureau.


x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-08-25T13:45:00.000Z Pim van der Beek
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.