In het kader van deze digitaliseringsambitie van de rijksoverheid heeft het CJIB recent ook de website vernieuwd en enkele jaren geleden het digitaal loket geopend. Zo kunnen boeteontvangers sneller worden geholpen, aldus het incassobureau (onderdeel van het ministerie van Veiligheid en Justitie).
Het digitale loket wordt wekelijks zo’n veertigduizend keer bezocht. In het loket is na te gaan of er een foto is van de overtreding. Ook is hier de boete direct te betalen. Nieuw is de mogelijkheid tot automatische incasso als een overtreder de bon in delen wil betalen. Ook nieuw is de mogelijkheid voor Belgische overtreders om hun boete via de Belgische variant van het online-betaalplatform Ideal te betalen. Voor onze zuiderburen is het loket ook in het Frans toegankelijk.
De vernieuwde bekeuring is volgens het CJIB overzichtelijker en makkelijker leesbaar geworden omdat die alleen nog de belangrijkste informatie over de boete bevat en het taalgebruik minder juridisch is. De vernieuwing geldt nu nog alleen voor de beschikking. Andere brieven van het CJIB, zoals de aanmaningen, worden in een later stadium vernieuwd.
Lees ook het praktijkverhaal: CJIB stelt bezoeker centraal op nieuwe website
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: