Rechtbank Brugge kan al twee weken niet printen

Dit artikel delen:

De rechtbank van Brugge kampt al meer dan twee weken met ernstige it-problemen. Medewerkers kunnen geen tekstverwerker gebruiken en niet printen via het netwerk. IBM, die leverancier is bij justitie, lijkt de problemen nog niet onder controle te hebben. ‘Onze partner IBM blijft in gebreke’, klinkt het bij justitie. Vijfhonderd medewerkers zijn geïmpacteerd.

Edward Landtsheere, woordvoerder van de FOD Justitie, erkent de aanhoudende problemen. ‘Sinds 23 augustus zijn er problemen met een lokale server in de rechtbank van Brugge’, stelt hij. ‘Hierdoor kunnen onze medewerkers geen gebruik maken van hun lokale Word-tekstverwerker voor het opmaken van documenten zoals vonnissen en zittingsbladen. Ze kunnen ook geen gebruik maken van centrale printers, multifunctional printer of mfp’.

Tijdelijke oplossingen

Dat er in de rechtbank helemaal niet meer geprint kan worden, ontkent de woordvoerder evenwel. ‘Bij de voorbereiding van verdachten voor de onderzoeksrechter wordt de verklaring afgedrukt met een lokale ‘oude’ printer. Ook vonnissen op de burgerlijke griffie worden via lokale printers afgedrukt. Maar dit zijn tijdelijke oplossingen’, geeft hij toe.

Landtsheere merkt op dat tekstverwerking en andere taken wel mogelijk zijn in de business-applicaties van Justitie. ‘Deze werken nu op centraal niveau en zijn niet afhankelijk zijn van onze lokale server.’

IBM

Na navraag blijkt IBM de externe leverancier te zijn bij Justitie. ‘Wij zoeken samen met IBM naar een oplossing voor de problemen in Brugge. De techniekers van IBM hebben gisterenavond en vannacht de oude server opnieuw kunnen opstarten en er is een back-up gemaakt van de gegevens’, stelt de woordvoerder.

Toch heeft IBM de problemen nog niet onder controle. ‘Nu de ‘oude’ server niet op volle kracht kan draaien en IBM op korte termijn geen oplossing kan voorzien, zal de stafdienst ICT van de FOD Justitie in de loop van de dag zelf voor een tijdelijke oplossing zorgen. Dit door een server te installeren die wij konden recupereren van een andere site.’

‘Wij nemen over’

De woordvoerder steekt zijn ontevredenheid van dienstverlener IBM niet onder stoelen of banken. ‘IBM komt zijn contractuele voorwaarden niet na. Partner IBM blijft in gebreke. Wij hebben het overgenomen’, klinkt het.

De problemen hebben ook impact voor de vijfhonderd medewerkers. ‘Zo werd er gevraagd aan onze medewerkers in Brugge om de ‘oude’ server louter te gebruiken voor het afdrukken en lezen van documenten in afwachting van een definitieve oplossing later vandaag.’

Oude printers uit de kast

Toch nog één nuance (of twee). ‘Vonnissen zijn wel op te stellen, maar we kunnen ze niet centraal opslaan omdat de file server hapert’, stelt Landtsheere. ‘En daarnaast gaat het niet om constante onderbrekingen. Het is dus niet zo dat wij al van 23 augustus compleet plat liggen.’ Wel geeft de woordvoerder toe dat de situatie uiterst vervelend is. ‘En het klopt ook dat wij in bepaalde gevallen lokale printers uit de kast zijn moeten gaan halen.’

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-09-11T11:48:00.000Z William Visterin
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.