GBA teruggefloten in zaak rond e-ID

Dit artikel delen:
Privacy

Het Marktenhof fluit een beslissing van de Belgische gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) terug. De kwestie is belangrijk in het kader van het gebruik van e-ID als elektronische klantenkaart.

De zaak gaat over een drankenhandel, die overschakelde van een papieren naar een elektronische klantenkaart. Hierbij werd de e-ID van een klant ingelezen via een intelligent kassasysteem. Een klant van die drankenhandel was hiermee niet opgezet en diende een klacht in bij de GBA.

De klant vond namelijk dat hij de mogelijkheid moet hebben om ook op een alternatieve manier van klantenvoordelen te kunnen genieten, en dus niet verplicht kon worden om zijn e-ID voor te leggen.

Na een screening van de privacy-gerelateerde aanpak en processen van de drankenhandel volgde de GBA de redenering en kreeg de drankenhandel een boete van tienduizend euro.

In beroep

Maar hiermee was de kous niet af. De drankenhandel stelde een beroep in tegen de beslissing bij het zogenaamde ‘Marktenhof’, die bevoegd is om uitspraak te doen over beslissingen van de GBA. Die stelde dat er geen inbreuk is gebeurd en floot de GBA dus terug.

Het Marktenhof vond de hoogte van de sanctie niet gemotiveerd. ‘Volgens het Marktenhof moet de GBA de keuze voor een welbepaalde sanctie uitdrukkelijk motiveren’, zo interpreteert Antoon Dierick van advocatenkantoor Mertens & De Paepe de beslissing. ‘Daarbij moet ze onder meer rekening houden met de ernst en duur van de inbreuk.’
 
Ook besliste het Marktenhof dat een inbreukpleger ten minste vooraf door de GBA dient te worden geïnformeerd over de aard van de sanctie die wordt overwogen en de hoogte van een mogelijke boete.

Te onthouden

Dierick somt tenslotte enkele zaken op die belangrijk zijn voor ondernemers. ‘Enerzijds kan een GDPR-onderzoek in gang gezet worden door een klacht van slechts één persoon zoals een klant of concurrent óf op initiatief van de GBA’, stelt hij. ‘Zo’n onderzoek kan bovendien gepaard gaan met een volledige screening van een bedrijf op privacyvlak.’

Anderzijds heeft het Marktenhof dus de bevoegdheid om een door de GBA opgelegde sanctie te controleren. ‘Het Marktenhof lijkt daarbij, meer dan de GBA, rekening te houden met de concrete omstandigheden van de onderneming in kwestie en verplicht de GBA om haar sanctie uitgebreid te motiveren.’
x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Toch raar dat één klager dit kan veroorzaken , ik vind het net handig dat winkels via eID dit doen gedaan met die 100 verschillende klantenkaarten, indien de man in kwestie dit niet wil dan geen korting. Als aan een bepaalde actie voorwaarden zijn verbonden dan is dit nu eenmaal zo. Wat kan men lezen van de eID naam adres mss geboortedatum. Ik neem aan dat de man/vrouw dit bij andere winkels waarschijnlijk ook al eens gegeven heeft voordat deze een aparte klantenkaart krijgt. GBA zou dus ook eerst de klager moeten screenen waar de klant waar deze wel dezelfde info deelt zonder te klagen en of de klager geen andere agenda heeft met zijn klacht.

Misschien nuttig om er bij te zetten dat in de basis wat die winkelier deed op dit moment wettelijk verboden is.
De GBA heeft allerlei vormfouten gemaakt, maar een winkelier mag niet op dergelijke manier het verplichten om een eID te gebruiken voor een klantenkaart. Het moet ook mogelijk zijn om de nodige gegevens op een andere manier te verstrekken indien gewenst.

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-04-09T11:39:00.000Z William Visterin
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.