Driekwart bedrijven komt bij ransomware over de brug

Dit artikel delen:

Ruim drie op de vier organisaties betaalt na een ransomware-aanval losgeld om de toegang tot de gegevens te herstellen. Maar betalen blijkt geen garantie op succes: een derde van de betalers kan nog steeds de data niet herstellen. ‘Het betalen aan cybercriminelen om gegevens te herstellen, is geen databeschermingstrategie.’

Dat blijkt uit het '2022 Ransomware Trends Report', een onderzoek van Vanson Bourne onder ruim duizend onpartijdige it-leiders wereldwijd in opdracht van Veeam. Het onderzoek ging over de impact van ransomware op hun omgevingen, evenals hun toekomstige it-strategieën en initiatieven voor gegevensbescherming

Van de ondervraagde organisaties betaalde het grootste gedeelte van de slachtoffers (76 procent) losgeld om een aanval te beëindigen en gegevens te herstellen. Terwijl 52 procent het losgeld betaalde en hun gegevens konden herstellen, was dit voor 24 procent van de betalers niet mogelijk. Dit betekent dat het betalen van losgeld niet altijd leidt tot het herstel van gegevens. Negentien procent van de organisatie betaalde het losgeld niet, omdat zij hun gegevens zelf konden herstellen. ‘Dit is wat de overige 81 procent van de slachtoffers moet nastreven: gegevens herstellen zonder losgeld te betalen’, klinkt het bij Veeam.

Bekende kwetsbaarheden

Het onderzoek wees uit dat tachtig procent van de succesvolle aanvallen zich richtte op bekende kwetsbaarheden, wat het belang van patching en het upgraden van software benadrukt. Bijna alle aanvallers poogden de back-upsoftwarebron van hun slachtoffers te vernietigen om ervoor te zorgen dat zij alleen nog tegen betaling gegevens konden herstellen.

Ook uit het onderzoek blijkt dat ransomware breed opduikt. ‘Ransomware heeft datadiefstal gedemocratiseerd en vereist samenwerking van organisaties uit alle branches. We moeten samenwerken om het vermogen om data te herstellen zonder losgeld te betalen te maximaliseren’, zegt Danny Allen, cto bij Veeam. ‘Het betalen van cybercriminelen om gegevens te herstellen is geen databeschermingstrategie. Er is geen garantie dat gegevens hersteld worden en het risico van reputatieschade en het verliezen van het vertrouwen van de klant is dan ook groot. Belangrijker nog, het bevestigt en beloont criminele activiteiten.’

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-05-19T11:29:00.000Z William Visterin


Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.