GBA zet deur meer open voor direct marketing

Dit artikel delen:

Met twee recente beslissingen geeft privacywaakhond Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) meer mogelijkheden voor marketeers. Zij kunnen reclame sturen naar niet-klanten, zelfs naar adressen of nummers die publiek zijn verzameld.‘

Met een recente beslissing gaat GBA in tegen een klacht van iemand die bijna twee jaar na het opzeggen van een (niet nader gedefinieerd) digitaal abonnement nog direct marketing krijgt. Volgens de GBA is die periode van twee jaar nog aanvaardbaar. De GBA schat dat als een niet-zo-oude relatie in, verwijzend naar de eigen aanbevelingen rond direct marketing, en meer bepaald artikel 168 daarin.

‘Vreemd’, zo omschrijft Bart van Buitenen, directeur van Dasprive vzw, deze beslissing die gebeurde door de Geschillenkamer van de GBA. ‘In diezelfde aanbeveling staat dat de uitzondering voor het zogenaamde soft opt-in, dus gerechtvaardigd belang in plaats van toestemming, enkel kan gelden voor bestaande klanten’, oppert hij. Maar de Geschillenkamer van de GBA vindt dus dat bijna twee jaar na het klant zijn dus ook nog kan. ‘Als ik zelfs een jaar na beëindigen van de dienst nog reclame zou krijgen, ga ik dat al snel zeer storend vinden’, stelt van Buitenen.

Publieke adressen of nummers

Overigens is dit niet de enige beslissing die marketeers meer mogelijkheden geeft rond direct marketing. Een tijd geleden was er ook al een beslissing waar de GBA besloot dat gegevens die publiek verzameld zijn, zoals e-mail- en mobiele nummers van een zaakvoerder, voor direct marketing kunnen worden gebruikt. ‘Ook al heeft die persoon geen enkele link met het bedrijf dat reclame stuurt’, vult van Buitenen aan. ‘Een beslissing die volgens mij regelrecht ingaat tegen de bestaande richtlijnen en e-privacy.’

Opvallend is tenslotte, zo merkt van Buitenen op, dat deze twee discutabele beslissingen van de Geschillenkamer van de GBA telkens zijn genomen als de voorzitter van die Geschillenkamer alleen zetelde.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-08-01T11:04:00.000Z William Visterin
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.