Vlaanderen test data-uitwisseling auto’s op E313

Communicatie tussen auto’s moet aantal verkeersongevallen terugbrengen

Op de E313 zijn twee testauto's uitgerust met radio-eenheden voor onderlinge communicatie.

De E313 is omgebouwd tot een testomgeving voor de communicatie tussen auto’s. Doel van de proef is het testen en valideren van nieuwe communicatie-, data- en sensortechnologieën. Vlaanderen investeert 3,5 miljoen in dit project.

De slimme snelweg is een test van Imec in samenwerking met de Universiteit Antwerpen (UAntwerpen) en de Universiteit Gent (UGent). Doel van het project is om via geconnecteerde of zelfsturende auto’s het aantal ongevallen, dat nu veelal door menselijke fouten wordt veroorzaakt, terug te brengen. Ook moet de communicatie tussen auto’s bijdragen aan vlotter verkeer, waarbij beter geanticipeerd wordt op abrupte handelingen en manoeuvres op het wegdek.

Op de E313 wordt getest met drie auto’s. Twee voertuigen zijn uitgerust met radiomodules, daar tussenin rijdt een gewone auto. Wanneer de eerste auto een noodstop uitvoert, wordt de informatie doorgegeven aan de andere testauto. Deze moet binnen de test een waarschuwing krijgen om te remmen of te stoppen. Het is de bedoeling om dit soort informatie in de toekomst te gebruiken als extra databron om zelfrijdende wagens aan te sturen.

4G of wifi

‘Vandaag bestaan er verschillende technologieën voor korteafstandscommunicatie tussen auto’s en met de weginfrastructuur,’ vertelt Bart Lannoo, business development manager bij Imec/UAntwerpen. ‘Zo zijn er twee grote technologiestrekkingen, met een wifi-variant (ITS-G5 genaamd) en een 4G-variant (C-V2X). Daarnaast is de commercieel beschikbare (langeafstands) 4G-communicatie in te zetten.’

Hij vertelt dat binnen het Smart Highway-project verschillende technologieën getest worden ‘We bieden een platform aan om technologieën toe te voegen, en dit in een echte omgeving. Dit platform biedt ook de mogelijkheden om toekomstige use cases te ondersteunen die veel data-processing vergen, bijvoorbeeld door gebruik van artificiële intelligentie.’

De ‘smart highway’ moet in een volgende fase uitgebreid worden naar de ring van Antwerpen.

Vlaamse overheid

Smart Highway is een project van de Vlaamse overheid en loopt parallel met het Europese Concorda-project. Binnen deze projecten wordt technologie ontwikkeld en uitgetest voor coöperatieve en geconnecteerde wagens, met als doel het verkeer – waaronder toekomstige zelfrijdende wagens – slimmer te maken door hun gezichtsveld uit te breiden met de informatie van naburige wagens.

Beide projecten worden in Vlaanderen gecoördineerd door Imec en UAntwerpen, met de UGent, VUB, KU Leuven en Flanders Make (enkel Smart Highway) als onderzoekspartners, en Toyota, Ericsson (Concorda), BMW, Telenet en Septentrio (Smart Highway) als geassocieerde partners uit de industrie.

Vanuit Europa loopt er met Concorda een parallel initiatief in landen als Nederland, Duitsland, Spanje en Frankrijk.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-04-09T11:06:00.000Z Suzanne Martens
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.