Beego reikte al 10.000 digicheques uit

Dit artikel delen:
Oprichter Beego

Frederick Scraeyen

Beego heeft het voorbije jaar meer dan tienduizend digicheques uitgegeven. Steeds meer lokale besturen maken er gebruik van om inwoners en kwetsbare doelgroepen bij te staan met hun digitale problemen. In ruil voor een digicheque komt een it-student op bezoek om moeilijkheden met laptops, smartphones of een internetverbinding op te lossen.

De digicheques zijn een concept van Beego. Deze startup gaat op zoek naar it-studenten en stoomt ze klaar om bij mensen aan huis digitale problemen op te lossen met een pc, laptop, smartphone, tablet, printer, internetverbinding, e-mailaccount of computervirussen. Om lokale besturen te assisteren bij de e-inclusie van hun bevolking ontwikkelde Beego de digicheque. Een cheque kost veertig euro en in ruil daarvoor biedt Beego een uur lang ondersteuning aan huis. Steden en gemeentes kunnen digicheques uitreiken aan kwetsbare doelgroepen of ze aan een gunsttarief verkopen aan hun inwoners.

Antwerpen en Gent gingen als eerste aan de slag met digicheques. In Gent werden bijvoorbeeld digicheques meegegeven met laptops die naar kansarmen gingen. Een twintigtal gemeenten en steden over heel Vlaanderen, waaronder Diksmuide, Lier, Oudenaarde en Sint-Truiden, volgden. Dat maakt dat er vandaag al over de  tienduizend digicheques werden verspreid. Meer dan tachtig it-studenten hielpen al zo’n zevenduizend mensen met hun digitale beslommeringen.

Pandemie

Voor Beego was de coronacrisis alvast een stevige accelerator. De pandemie onderstreepte het voorbije jaar nog meer digitale kloof waar velen mee te maken krijgen. Overheden gingen massaal laptops ter beschikking stellen voor thuisonderwijs. Alleen heeft niet iedereen de digitale skills om met zo’n laptop aan de slag te gaan. Voor ouderen was het dan weer zinvol om videocalls te leren gebruiken om in contact te blijven met familie.

‘Voor heel wat kwetsbare doelgroepen is het niet evident om zomaar met een laptop of smartphone aan de slag te gaan’, zegt Frederick Scraeyen, oprichter van Beego. ‘Wij kunnen in 95 procent van de problemen een oplossing bieden. Alles waar geen schroevendraaier voor nodig is, pakken we aan. Onze medewerkers zijn ook opgeleid om de klanten zo bij te staan dat ze nadien zelf aan de slag kunnen. We lossen het niet alleen op, we begeleiden ook. Momenteel is Beego in 128 steden en gemeenten actief. In 2022 is het de bedoeling om heel Vlaanderen en Brussel te bestrijken om daarna de stap naar Wallonië te zetten.’

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-02-11T11:59:00.000Z Frederic Petitjean
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.