Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het redactionele gedachtegoed van de redactie.

Cognitieve strategie voorwaarde voor AI

Er verschijnt de laatste tijd veel nieuws over de groei, potentie en effecten van kunstmatige intelligentie (AI), het internet of things (IoT) en machine learning. De aandacht voor deze nieuwe trends zorgt ervoor dat veel bedrijven zich afvragen wat deze trends voor hen opleveren.

Organisaties zijn zich er bijvoorbeeld meer en meer van bewust dat kunstmatige intelligentie leidt tot een hogere productiviteit voor organisaties. Hoewel er dus veel wordt gesproken over kunstmatige intelligentie, krijgt de motor hiervan, cognitive computing, nauwelijks aandacht.

Cognitive computing is feitelijk het simuleren van menselijke gedachten door middel van processen in een gecomputeriseerd model. Het bevat zelflerende systemen die data-analyse, patroonherkenning en taalverwerking gebruiken om het menselijk brein te simuleren. Zonder cognitive computing zouden kunstmatige intelligentie en robotisering niet bestaan.

Cognitieve capaciteiten

Een absolute meerderheid van de data die wereldwijd is geproduceerd, is in de afgelopen twee jaar gecreëerd. Daarvan is echter slechts 1 procent aan bedrijfsdata geanalyseerd en gebruikt om resultaten te genereren. Veel bedrijven vinden het lastig om hun voordeel te doen met de informatie die binnen het bedrijf wordt gegenereerd. Ze hebben moeite met het gebruiken, integreren en analyseren van gegenereerde data om hiermee inzichten te krijgen, processen te optimaliseren en kosten te besparen. Dit is het moment waarop kunstmatige intelligentie om de hoek komt kijken.

Het verzamelen en analyseren van data is niet genoeg om kunstmatige intelligentie optimaal te benutten. Om processen te automatiseren en goede beslissingen te kunnen nemen, zijn cognitieve capaciteiten nodig. Hiermee is het mogelijk om veel verschillende gestructureerde en ongestructureerde datasets te analyseren en datasets te modelleren en nauwkeurige inzichten over verschillende gebruikersscenario’s te genereren. Daarmee kunnen gegevens van traditionele analytics software herhaaldelijk én voor voorspellende doeleinden worden gebruikt, in plaats van voor een enkel proces.

Cognitieve applicatieplatformen

Organisaties die willen profiteren van de cognitieve mogelijkheden, hebben hiervoor speciale platformen nodig om cognitive-ready applicaties voor het bedrijf te ontwikkelen. Deze platformen hebben de kracht om big data om te zetten naar bedrijfsinzichten en concurrentievoordeel.  

Een investering in de nieuwe generatie applicatieontwikkelplatformen geeft organisaties de mogelijkheid om contextuele informatie te verzamelen. Hiermee worden cognitieve capaciteiten mogelijk gemaakt en wordt het hele systeem in staat gesteld om te leren, slimmer te worden en antwoorden te geven op bedrijfsvragen.

Daarnaast helpen cognitive-first ontwikkelplatformen bij het bouwen van gebruiksvriendelijke interfaces op elk scherm. Ze bieden een betrouwbaar, schaalbaar en beveiligd backend platform waarmee bedrijven moderne applicaties kunnen inzetten. Verder bieden de platformen dataconnectiviteit naar alle bronnen. Cognitieve applicatieontwikkeling, predictive analytics en machine learning borduren voort op bestaande technologieën en applicaties om ze te versterken.

Cognitieve mindset

Een cognitieve mindset in alle geledingen van het bedrijf, zorgt ervoor dat de ontwikkeling van AI wordt versneld. Cmo’s, cfo’s en coo’s moeten ervoor zorgen dat een cognitive-first mindset aanwezig is in het hart van de bedrijfsvoering en beslissingen. Daarnaast moeten ze kijken in welke applicaties en producten cognitieve capaciteiten kunnen worden ingebouwd.

Hoe eerder databronnen in de organisatie worden geïntegreerd en cognitieve mogelijkheden worden ingezet, des te slimmer wordt het platform in het leveren van oplossingen en inzichten. Samenwerking binnen de organisatie is hiervoor van vitaal belang en dit moet worden uitgedragen door het management. Hierdoor is de organisatie verzekerd van cognitieve capaciteiten en communicatie binnen alle geledingen.

Pc’s hebben complete industrieën veranderd en mensen middelen geboden die hun creativiteit en productiviteit verbeterden. Het internet heeft ons allemaal verbonden. Mobiele devices hebben deze mogelijkheden binnen handbereik gebracht. Nu is het tijd voor cognitive computing en kunstmatige intelligentie om de volgende groei te realiseren.

Dit artikel is afkomstig van Computable.be (https://www.computable.be/artikel/6056583). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Computable Expert
Stephan  Leferink

Stephan Leferink
General Manager Benelux, Progress. Expert van Computable voor de topics Development, Mobility en Infrastructuur.
Hele profiel

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×