Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Waarom hyperautomation géén automatiseringsrevolutie is

Hyperautomation moet zowat het buzzword zijn binnen de data-automatiseringswereld. Maar het is vooral een hippe marketingterm om nieuwe rpa-toepassingen te verkopen.

Rpa-technologie is booming. Grote techspelers als Microsoft en IBM springen mee op de geautomatiseerde kar, terwijl grondleggers UIPath en Blue Prism goed gewaardeerd worden op de beurs. Volgens een rapport van research- en adviesbureau Allied Market Research zal de rpa-industrie de komende jaren groeien van 1,6 miljard in 2019 tot 19,5 miljard dollar in 2027 nu, na de software- en financiële sectoren, ook de dienstensector, gezondheidszorg en farmacie ook in de technologie beginnen investeren.

Als het van sommige dataconsultants afhangt, zijn rpa’s echter al verleden tijd en moet alle aandacht gaan naar hyperautomation. Daar ben ik het niet mee eens. Hyperautomation is een evolutie, geen revolutie.

Versterkte rpa

"Wie rpa-technologie niet onder controle heeft, moet niet verwachten dat rpa de problemen zal oplossen"

Bij hyperautomation wordt RPA versterkt met artificiële intelligentie, machine learning of cognitive services. Toepassingen zijn het anonimiseren of meta-dateren van documenten, computer vision om documenten te screenen en geavanceerde tekst-naar-spraak-toepassingen. Dit zijn eigenlijk elementen die we momenteel al toepassen. Hyperautomation is daarom vooral een fancy term die consultants gebruiken om bestaande rpa-technologie in een nieuw jasje te verkopen.

Hyperautomation is te beschouwen als een evolutie van automatisatie, waarbij rpa-technologie verder ontwikkeld wordt. Wie rpa-technologie echter niet onder controle heeft, moet niet verwachten dat rpa de problemen zal oplossen, integendeel. Hyperautomation breidt de opties van rpa uit, maar de taken waar beoordelingsvermogen, creativiteit of communicatie op maat voor nodig zijn, blijven mensenwerk.

Data als brandstof

Het sleutelwoord blijft data. Omdat hyperautomation de bestaande processen geavanceerder maakt, is er ook meer data nodig. Data zijn namelijk de brandstof voor je bot. Hoe meer cognitieve taken je naar die bot wil delegeren, hoe meer data je nodig hebt. Hyperautomation is bijgevolg geen oplossing of vervanging voor de huidige rpa-technologie, maar een nieuwe verpakking voor technologie die evolueert.

Hyperautomation mag dan wel een hippe term zijn, het is zeker geen revolutionaire technologie zoals door sommige spelers wordt beweerd. Als kleinere speler kunnen we niet het jargon bepalen. Al is het misschien niet slecht dat deze nieuwe term de beeldvorming rond ‘robots’ achterwege laat. Bij ‘robotic automation process’ denken sommige klanten dat we fysieke robots op de werkvloer komen plaatsen, iets wat bij hyperautomation niet het geval is. Dat is alvast een goede zaak.

(Auteur Johan Van den Bulck is medeoprichter van Teroco.)

 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-09-24T15:22:00.000Z Johan Van den Bulck
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.