Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Beperk kostbare tijd van it-teams

Computable Expert

Richard Poolman
Regional Director Benelux, TANIUM. Expert van Computable voor de topics Security en Beheer.

In recent onderzoek van Gartner geeft bijna een derde van de respondenten aan dat hun it-staf vooral veel tijd besteedt aan het oplossen van problemen met prestaties en beschikbaarheid van systemen. Dat komt omdat it-teams constant te maken krijgt met prestatieproblemen die uiteenlopen van trage computers tot en met applicaties die crashen. Ze lossen die problemen vaak handmatig op en dat kost tijd. Kostbare tijd!

Waaraan besteden enterprise it-teams dan onnodig veel kostbare tijd? Dit zijn enkele van de belangrijkste issues:

#1: Niet genoeg of juist te veel tools. Het Gartner-onderzoek geeft aan dat ‘gebruikers vaak klagen over te weinig inzicht dankzij een gebrek aan tools of juist te veel complexiteit dankzij een overdaad aan tools'. Dit is een klassiek voorbeeld van een situatie waarin it-teams te weinig inzicht hebben in de problemen waar eindgebruikers mee te maken hebben. Wanneer er te weinig tools voorhanden zijn spenderen it-teams hun tijd aan het zoeken naar informatie en kunnen ze slechts gokken naar de oorzaak van prestatieproblemen.

It-teams kunnen ook enigszins verlamd raken door een overvloed aan tools die om hun aandacht vragen. Op het niveau van de architectuur is het wenselijk te werken met technologie die management-intelligentie direct toepast op laptops, servers, virtuele machines, containers en andere endpoints zodat it snel alle devices kan zien, controleren en beveiligen en zo prestatieproblemen direct kan oplossen.

 #2: Onvoldoende inzicht. Aan een enterprise-netwerk kunnen tientallen tot honderdduizenden endpoints gekoppeld zijn. Ervoor zorgen dat elk apparaat optimaal presteert is een uitdagende taak voor elk it-team, dat zich daarom vaak richt op de ergste gevallen waar gebruikers het meest over klagen. Alleen zijn de klachten van eindgebruikers slechts een fractie van de daadwerkelijke prestatieproblemen!

Neem het volgende voorbeeld, dat zich in wezen vaker voordoet dan je wellicht vermoedt. Eindgebruikers in typische, grote organisaties, die zich hebben neergelegd bij de ietwat trage prestaties van hun machine, kunnen makkelijk even koffie halen en bijpraten met hun collega’s terwijl hun pc aan het opstarten is. Bedenk nu eens hoeveel tijd hier dagelijks in gaat zitten als je alle duizenden medewerkers die zich hebben neergelegd bij trage computers bij elkaar optelt?! En dus ook hoeveel productiviteit daarmee te winnen valt? Voor veel eindgebruikers is een traag opstartproces normaal en hun it-afdeling is hier vaak niet eens van op de hoogte. En wanneer deze teams niet weten wat er speelt in hun omgeving, kunnen ze er niets aan doen.

Om bij te blijven met deze veranderingen moeten it-teams prestatieproblemen op grote schaal kunnen monitoren, onderzoeken en oplossen bij desktops, laptops en servers. Wanneer it-teams zicht hebben op alle endpoints, kan de oorzaak van problemen makkelijker en sneller worden achterhaald, inclusief problemen met extreme consumptie van hardwareresources, de gezondheid van systemen en applicaties, softwarepatches of updates die systemen vertragen of doen crashen, de tijd die nodig is om te booten en applicaties die te veel resources vergen. Wanneer de oorzaak van een probleem bekend is, kan deze veel sneller en effectiever worden opgelost.

 #3: Handmatige processen. Wanneer eindgebruikers problemen rapporteren, gaan it-teams vaak over tot handmatige troubleshooting-processen waarbij de oorzaak van de problemen niet altijd boven tafel komt. Zo openen ze bijvoorbeeld applicaties of sluiten processen af in een poging erachter te komen waarom de computer langzamer presteert dan normaal. Dit is een voorbeeld van een aanpak waarmee enorm veel waardevolle tijd verloren gaat. It-teams kunnen beter gebruikmaken van een tool die de onderliggende oorzaak snel kan identificeren.

De afwezigheid van continue monitoring betekent ook dat er geen historische data beschikbaar zijn die geraadpleegd kan worden wanneer er een prestatieprobleem is. Dit is vervolgens weer reden om over te gaan op handmatige troubleshootingprocessen vol giswerk.

Deze handmatige processen staan voor een groot deel garant voor de tijd die it-teams spenderen aan het wegwerken van tickets en voor de toename van hun ‘mean time to repair’ (mttr). It-teams hebben juist behoefte aan manieren waarop ze op een proactieve manier zowel hun mttr alsook de productiviteit binnen de organisatie een boost kunnen geven.

De weg vooruit

Prestatieproblemen binnen een organisatie hebben impact op de productiviteit van alle medewerkers. Vooral omdat ze beslag leggen op een zeer belangrijke ‘asset’ van elke moderne organisatie: het it-team. Een team dat opgehouden wordt door technische routineklusjes heeft minder bandbreedte om zich bezig te houden met operationele efficiency binnen het bedrijf en de gehele informatiearchitectuur te optimaliseren.

Om de waardevolle tijd en strategische capaciteit van it teams te waarborgen, doen zij er goed aan te werken met de volgende technologie en tooling:

  • Monitoring en notificatie van kritieke prestatiegegevens. Het is belangrijk voor organisaties om de consumptie van hardware resources en de gezondheid van applicaties en systemen te kunnen tracken.
  • Proactieve analyse van de status van endpoints. it-teams moeten in staat zijn de oorzaak van problemen te visualiseren en te checken of daar mogelijk verbanden tussen zijn.
  • Troubleshooting met rijke historische data zodat duidelijk inzichtelijk is welke prestatieproblemen zich hebben voorgedaan op alle endpoints.

Gezamenlijk stellen deze capaciteiten it-teams in staat prestatiegerelateerde issues op te lossen voordat deze leiden tot serieuze problemen voor een organisatie. Het biedt hen de data en tijd die nodig zijn om te anticiperen op prestatieproblemen en deze effectief op te lossen. Het cumulatieve effect leidt tot een it-team dat veel beter in staat is om te werken aan strategische veranderingen binnen een organisatie.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-10-21T10:36:00.000Z Richard Poolman
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.