Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Single cloud in een multi-cloudwereld

Dit artikel delen:
Cloudonderzoek

Met de strategische keuze te gaan voor Amazon Web Services, Google en/of Azure kiezen organisaties vaak voor een multi-cloudstrategie. Maar is een multi-cloudstrategie wel altijd de meest voor de hand liggende keuze, of is er sprake van het reageren op de laatste buzzwords uit de managementhoek?

Een recente inventarisatie langs enterprises leert ons vijf belangrijke argumenten die worden opgeworpen voor een multi-cloudstrategie. Helaas is het niet altijd verstandig om van daaruit te kiezen voor een multi-cloudstrategie.

Vijf argumenten

"Meer platformen is meer variatie in diensten"

  • Beschikbaarheid

Het argument availability is geen vanzelfsprekende drijfveer voor een multi-cloudstrategie. Public cloud-platformen als AWS en Azure bieden het concept van Regions en Availability Zones. Binnen een Region zijn meerdere Availability Zones waarover een applicatie ingezet dient te worden voor hoge beschikbaarheid. In feite hebben we hiermee een multi-datacenter-setup. Zijn de eisen nog hoger, dan is voor een multi-region deployment te kiezen, wat hetzelfde is als een multi-cloud deployment. Beschikbaarheid drijft dus de noodzaak voor multi-cloud.

  • Lock-in

Lock-in moet worden afgezet tegen lock-out. Menig enterprise voert de paas-over-iaas-strategie en kiest dus voor hoger liggende services en daarmee meer lock-in. Voor minimalisatie van lock-in is het beperken tot wat iaas en generieke technologieën als Kubernetes de weg, ook bij multi-cloud. Hierbij blijven innovatie en tco-voordelen liggen.

  • Prijsefficiency

Sommige denken dat er beter te onderhandelen valt met cloudproviders bij concurrentie. Voor de meeste cloudplatformen is dat niet zo. Sterker nog, er wordt juist meer volumediscount gegeven bij meer workloads op één platform. Anderen stellen dat per workload het goedkoopste platform is te kiezen. Dat is zo, maar vergeet niet de kosten van extra complexiteit van twee platformen.

  • Innovatie

Meer platformen is meer variatie in diensten en feature-aanbod en is dus meer innovatie. In de basis is dit waar, maar uitsluitend als er volledig voor higher-levelservices wordt gegaan. Leeft het lock-in-argument, dan gaat dit argument dus zeker niet op.

  • Compliancy

Compliancy als argument voor multi-cloud snijdt hout in specifieke gevallen. Als uw organisatie veel workloads heeft in bijvoorbeeld China, dan is de Alibaba-cloud wellicht een noodzaak naast bijvoorbeeld AWS voor de rest van de organisatie. Voor vrijwel alle andere regio’s bieden de grote providers reeds indrukwekkende compliancy statements en certificeringen.

Samengevat kunnen we stellen dat multi-cloud vanuit deze argumenten nog niet zo noodzakelijk is. In tegendeel, multi-cloud levert juist complexiteit en dus extra kosten in zowel techniek, connectiviteit, leercurve als beheersbaarheid. Overweeg dus zorgvuldig voor u voor multi-cloud kiest.

Auteur Jeroen Jacobs is cloudconsultant bij Oblivion Cloud Control.

Dit artikel verscheen eerder in Computable Magazine nummer 1 2019.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-03-27T09:47:00.000Z Jeroen Jacobs
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.