Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
Management bestuur

Change management in IT is sleutel tot succes

03 februari 2016 - 12:04OpinieGovernance & Privacy
Patrick van Tol
Patrick van Tol

Bij change management in it wordt veelal gedacht aan het beheersen van veranderingen in programmatuur en hardware. Complexe materie waarover al veel geschreven is, maar niet waar het hier om gaat. Hoe voer je op beheerste wijze, succesvol it veranderingen door in organisaties. Organisaties zijn vandaag de dag enorm dynamisch. De structuren, richting, resources, informatiebehoefte en daarmee ook de benodigde ondersteuning door it is continue in beweging.

Zelfs wanneer door de it-afdeling het onmogelijke wordt gedaan en er wonderen worden verricht leidt de introductie en aanpassing van it-systemen vaak tot weerstand in de organisatie. 

Weerstand komt in twee smaken, bewuste weerstand, bijvoorbeeld politiek of eigenbelang, of onbewuste weerstand, veroorzaakt door natuurlijk menselijk gedrag. Het menselijk brein gaat verandering het liefst uit de weg omdat dit schaarse energy kost. Met als logisch gevolg alle mogelijke argumenten om maar niet af te wijken van de aangeleerde manier van denken en werken. Change management is er op gericht weerstand te reduceren/elimineren door cultuur en persoonlijk gedrag te veranderen.

Wanneer veranderingen grote impact hebben op de medewerkers en hun inzet, is change management een noodzakelijk instrument voor het succesvol doorvoeren van veranderingen in organisaties. De sleutel tot succes is hierbij de persoonlijke aandacht.  Een voorbeeld; veel medewerkers zijn pas in staat echt te luisteren nadat zij zelf gehoord zijn. Het aanleren van nieuwe technieken door een nieuw manual op intranet te plaatsen zal bij deze groep niet tot succesvolle verandering leiden. In de adviespraktijk zien wij dagelijks hoe je door het persoonlijk maken van de veranderingen daadwerkelijke resultaten kunt boeken. Mensen kunnen zich op die manier niet verschuilen achter ‘de business’ en gaan inzien waarom de gevraagde verandering bijdraagt aan het grotere geheel. Op deze manier begeleidt je de organisatie van weerstand naar acceptatie en daarmee draag je bij aan succesvol implementaties van methoden en technieken.

Patrick van Tol, kennispartner B4B Groep

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

ActueelCloud & Infrastructuur

Trump riskeert wereldwijde recessie, China en EU reageren

AchtergrondData & AI

Denen delen handreiking voor verantwoorde inzet van ai-agents

ActueelGovernance & Privacy

Noord-Koreaanse hackerstrucs: solliciteren en infiltreren

ActueelGovernance & Privacy

Privacyactivist (en Cybersec-spreker) Max Schrems klaagt OpenAI aan

Europese aanbesteding Europa vlaggen
ActueelCloud & Infrastructuur

Bedrijfsleven vraagt Europese Commissie om soevereiniteitsfonds

ActueelGovernance & Privacy

Privacywaakhond GBA tikt erotische sauna op de vingers

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs