Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

De schade van hijgerig hypen en commercie in it

Bashing en de waan van het moment ....

 

Computable.be Expert

René Civile
IT ICT Crisis & Chain manager, NumoQuest® twitter: numoquest. Expert van Computable.be voor de topics Management, Security en ICT-branche.

Steeds weer zie je een hausse van reacties, vaak negatief, op nieuwsgaring. Vooral met de verdere ontwikkeling van de sociale media, de hypes, maakt het dat de waan van het moment regeert. Steeds vaker wordt er gebruik gemaakt van kopieën van kopieën en tegenwoordig is het al volkomen normaal dat er een plaatje word gepubliceeerd, met aansprekende tekst, en het verzoek dit toch vooral te delen als je het met de stelling of beeldvorming eens bent. Hier is dan ook geen enkele sprake meer van gezond nadenken, het checken van feiten, maar het onnadenkend 'iets' roepen.

Kuddegedrag. Voer voor psychologen, de drang om maar zo snel mogelijk ergens op te moeten reageren zonder daar eerst eens rustig en ernstig over na te denken. It-professionals begaan zich vaak aan hetzelfde. Er word geroepen hoe SaaS, KaaS, TaaS, PaashaaS, het landschap van morgen gaan bepalen, of de fintech, blockchain en plost zie je dat veel it-professionals er heel veel van weten. Vraag je diezelfde it-professional of die ook weet wat 'Digitale Automatisering' is .... krijg je vaak twee typen blikken. De eerste is de blik, 'hoe durf je mij die vraag te stellen, natuurlijk weet ik dat'.  De tweede is meteen een uitvoerig uitleggen, vanuit de beleving, perceptie en ervaren van de betreffende it-professional, wat zij of hij vind dat digitale automatisering is.

Realiteit wil dat meer dan 85 prrocent van de it-professionals, respectvol wellicht heel goed in hun individuele discipline, niet weet wat de echte digitale automatisering is. En precies dat is het toenemende gevaar wat wij in de sociale media zien opdoemen. Grotere incidenten met steeds grotere impact. Nu was het vrij recent Deloitte met een hack, morgen kan het jouw beurt zijn.

Misschien is het stoppen met hijgend hypen en de vele commerciële voorstellingen van zaken in it wel een aardige gedachte. Temeer omdat er zoveel schade mee te voorkomen is.

Dit artikel is afkomstig van Computable.be (https://www.computable.be/artikel/6219636). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×