Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

5G, een intelligente, duurzame technologie

Dit artikel delen:

Terwijl 5G nu al gezien wordt als een katalysator voor de intelligente industrie, is het voorlopig nog niet essentieel voor de consument. Frédéric Vander Sande, Vicevoorzitter TMT bij Capgemini licht zijn visie toe en legt uit waarom 5G zo cruciaal is voor bedrijven.

Beloftevol

5G zal in vergelijking met 4G zorgen voor een snellere verbinding en reactietijd, een grotere betrouwbaarheid en de mogelijkheid meer toestellen met elkaar te verbinden. Frédéric Vander Sande ziet 5G om twee redenen zelfs als een ‘game changer’: “Niet alleen zal de downloadsnelheid enorm verbeteren samen met alle andere parameters, maar er zal bijna geen latency meer zijn. Dit betekent dat de kleine vertraging die nu optreedt als je iemand belt, zal verdwijnen en real-time interacties toelaat. Daarnaast evolueert het 5G-netwerk naar een echte IT-oplossing, omdat het volledig geïntegreerd is met IT-applicaties en data. In die context spreken we van edge computing en van de virtualisatie van het netwerk. En dat mag je dus gerust een technische revolutie noemen.”

Katalysator

5G wordt nu al gezien als een katalysator voor de intelligente industrie. Vander Sande : “Omdat 5G businessprocessen real-time ‘data-driven’ maakt, kunnen bedrijven nieuwe intelligente producten en diensten ontwikkelen, de kwaliteit ervan verbeteren, preventief onderhoud van de applicaties doen, hele processen digitaliseren, de interactie met klanten en eigen werknemers verbeteren enz. Kortom, 5G zal voor elke sector een enorme vooruitgang betekenen. 

Geen B2C maar wel B2B

5G mag dan wel belangrijk zijn voor bedrijven, zolang ‘cloud gaming’ en VR-diensten nog niet helemaal ingeburgerd zijn of nieuwe killer apps uitgevonden, blijft het voor de gewone consument niet essentieel. “Uit onze studie van begin dit jaar over de evolutie van het volume van de Belgische mobiele data voor het Belgian Institute for Postal Services and Telecommunications (BIPT) blijkt duidelijk dat het vooral de geconnecteerde objecten zijn die de komende 20 jaar het grootste potentieel vormen voor 5G. Dit betekent niet dat iedere Belg een geconnecteerde koelkast zal hebben, het gaat eerder om het gaat eerder om het ontwikkelen van intelligente producten, processen en diensten op basis van data. Het gaat ook om de integratie van video en 3D in industriële en beveiligingsbedrijven. Een echte transformatie voor elke organisatie in elke sector’.”

Geduld

Intussen is 5G al cruciaal voor telecomoperatoren aangezien zij door het stijgend datavolume een capaciteitstekort hebben. Maar terwijl 5G in Europa al gelanceerd werd in Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, zal het zeker nog tot 2022 duren eer het netwerk hier uitgerold zal zijn. Vander Sande: “We zijn wel aan een inhaalbeweging bezig. In afwachting van de uitrol kende de overheid 5 tijdelijke licenties toe aan Proximus, Orange, Telenet, de ICT groep Cegeka en Entropia Investments. Intussen lanceerde Proximus ook zijn 5G ‘light’, lopen er pilootprojecten in bijvoorbeeld de haven van Antwerpen en Zeebrugge of op Brussels Airport, en vooral, staat het op de agenda van de verschillende regeringen in ons land.” Het probleem van onze achterstand is eigenlijk het feit dat wij nooit echt een leider zijn op digitaal vlak. Niet zozeer omdat we te weinig mensen hebben met de juiste skills en visie of door een gebrek aan een goede infrastructuur, maar omdat we volgers zijn en dat is eerder een cultureel gegeven. Als je kijkt naar de e-commerce, blijkt die ook hier niet echt van de grond te komen in vergelijking met onze buurlanden. Bovendien toont een andere studie van Capgemini van eind vorig jaar dat Belgische bedrijven duidelijk nog niet goed weten wat 5G voor hen kan betekenen, dit in tegenstelling tot Duitse bedrijven zoals Bosch en Siemens. Er is dus nog werk aan de winkel.

Next steps

Vander Sande: “Om die innovatie te laten starten, is het nu zaak dat de telecomoperatoren 5G uitrollen en dat het juiste ecosysteem met de juiste partnerships en voorwaarden gecreëerd wordt. Daarnaast moeten alle partijen (overheid, operatoren en de hele bedrijfssector) de issues rond duurzaamheid en gezondheid bespreken. Veel mensen maken zich immers zorgen over de vergaande digitalisering van onze maatschappij en de impact ervan op onze gezondheid. 5G is duurzamer dan zijn voorgangers, omdat het intelligenter is en minder onze gezondheid beïnvloedt door een lagere power en straling. Toch ben ik van mening dat we een platform moeten oprichten om deze vragen zonder vooroordelen te beantwoorden en wij willen daaraan actief deelnemen.”

Capgemini is wereldleider op het gebied van consulting, digitale transformatie en technologische diensten. Als koploper in innovatie bieden zij hun klanten de volledige waaier aan mogelijkheden aan om de evoluerende wereld van cloud, digitaal en platforms te integreren in hun business.

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-01-29T10:27:00.000Z