Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Collaboration tech geeft organisaties boost

Technologieën om samen te werken geeft organisaties een boost, volgens een door Insight gesponsord rapport van Harvard Business Review. Meer dan 80 procent van de respondenten gaf aan dat samenwerkingstools zeer tot uiterst belangrijk zijn om de bedrijfsdoelstellingen van hun organisaties te halen. Uit een door Insight gesponsord rapport van Harvard Business Review Analytic Services, dat 421 professionals heeft ondervraagd, "blijkt dat zelfs 90 procent verwacht dat samenwerkingstechnologie de komende twee jaar zeer tot uiterst belangrijk zal worden." 

De positieve impact van samenwerkingstechnologie, zoals instant messaging, kantoortoepassingen, videoconferenties, smartphones en e-mail, kan de operationele efficiëntie en concurrentiekracht van organisaties merkbaar verbeteren.

Het onderzoek stelde vast dat 79 procent vond dat een hogere efficiëntie een uiterst waardevol bedrijfsresultaat van samenwerkingstools is, gevolgd door:
• Verhoogde productiviteit (76 procent)
• Betere bedrijfsbeslissingen (69 procent)
• Hogere innovatieniveaus (63 procent)
• Snellere marktintroductietijd (58 procent)
• Lagere reiskosten (57 procent)
• Hogere verkoop (52 procent)

Ondanks deze voordelen hebben organisaties ook problemen ondervonden met sommige aspecten van samenwerkingstools, zoals het onvermogen om onderaannemers, consultants en andere niet-werknemers te betrekken (46 procent), de ingewikkelde installatie (40 procent) en de gebruiksonvriendelijkheid (31 procent).

"Om deze uitdagingen aan te gaan, hebben bedrijven die innoveren in de ruimte deze tools en technologieën verder uitgewerkt. We zien een snelle toename van zowel nieuwe technologieën als technologieën van de volgende generatie die speciaal zijn ontworpen met het oog op gebruiksvriendelijkheid en niet-technische eindgebruikers. Dit helpt garanderen dat uw werknemers ze gebruiken en de beloofde ROI genereren," aldus Marie del Marmol, Country Manager Insight BeLux.

Om een collaboratieve en competitieve werkplaats te creëren, moeten executives van C-niveau het goede voorbeeld geven. De onderzoeksresultaten gaven aan dat deze verwachtingen niet helemaal zijn ingelost. Hoewel zesenzestig procent erkent dat hun collaboratieve cultuur moet worden geleid door executives van C-niveau, gelooft amper 50 procent dat hun executives in dergelijk gedrag het voortouw nemen.

"Zoals bij elke organisatorische wijziging, is het essentieel dat het senior team hierbij een leidende rol vervult. Ze moeten zich niet alleen engageren op het vlak van investeringen, maar zich er ook toe verbinden de tools zelf te gebruiken. Als uw organisatie bijvoorbeeld werknemers over de hele wereld tewerkstelt en persoonlijke interacties belangrijk zijn voor de werkplaatscultuur, moeten videoconferenties een standaardpraktijk zijn. Dit kan ook de noodzaak om te reizen en de bijbehorende kosten verminderen, en zo benadrukken hoe het gebruik van deze tools een duidelijke ROI heeft, zowel op het vlak van bedrijfscultuur als van kosten," aldus Marie del Marmol.

Dit was en e-mailonderzoek. Er werden in totaal 421 respondenten geselecteerd uit het lezerspubliek van de Harvard Business Review (klanten en gebruikers van het tijdschrift en de e-newsletters van HBR.org). Achttien procent van de respondenten was lid van het algemeen en executive management, 10 procent was afkomstig uit verkoop en business development, 8 procent was actief in IT/software engineering, 7 procent in consulting, 7 procent in HR/opleiding en nog eens 7 procent in R&D/innovatie/productontwikkeling. Andere functies waren vertegenwoordigd door 6 procent of minder van de respondentenbasis.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2017-03-03T11:24:00.000Z Insight BeLux
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.