Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Databots: Neem plaats in de cockpit voor een blik op de toekomst

We worden tegenwoordig met z’n allen op de proef gesteld. Als mens en medemens maar ook als ondernemer. In goede of slechte tijden, ondernemen is een verhaal van keuzes maken, het ondernemen van de juiste stappen om te groeien. Vaak betekent dit de portefeuille bovenhalen. In tijden van booming business gaat dit makkelijk, maar wanneer onzekerheid heerst, de markt aarzelt en je verplicht om de riem aan te spannen, denk je snel twee keer na.

Sommigen blijven terughoudend en vragen zich af of het echt de moeite is om nu al te investeren. Anderen maken ambitieus maar doordacht de sprong in het diepe en plukken er later de vruchten van. Hoe dan ook, zelfs vandaag kan je met investeringen in de juiste oplossingen de basis leggen voor een betere businesstoekomst.

Jaren negentig

Naast de conjunctuur van de markt worden investeringen vaak gepusht door trends en innovaties. Voortgestuwd door de hype en buzz, storten tal van organisaties zich zonder veel nadenken op nieuwe mogelijkheden, bijvoorbeeld op het potentieel van ‘Artificial Intelligence’. Niet altijd met succes. Veel van hen moeten er wat later jammer genoeg berooid en ontgoocheld afstand van nemen. 

Neem bijvoorbeeld het internet van de tweede helft van de jaren negentig. Veel meer dan een veredelde gouden gids en een saaie tekst-chatfunctie was het toen allemaal niet. Herinner je je nog ICQ? Maar het was nieuw en bulkte van beloftevolle perspectieven. Echter, veel start-ups die toen gouden bergen beloofden, zijn ondertussen verdwenen, samen met de enorme kapitalen van hun investeerders.

De waarheid ligt zoals zo vaak in het midden. Het is namelijk perfect mogelijk om te investeren in innovaties en mogelijkheden, zonder gigantische bedragen op tafel te leggen met een onzekere return. Dat bewees ook het internet halfweg de nineties. Het is geenszins verdwenen. Meer nog, de durvers die eind jaren negentig voorzichtig hun eerste pasjes hebben gezet, zijn de giganten van vandaag.

Inzetten op bewezen technologieën

De kansen doen zich ook nu voor. Technologieën zien het daglicht die zelfs in coronatijden perspectieven bieden voor later. De sprong in het diepe hoeft zelfs niet zo groot te zijn. Zoals het destijds niet verkeerd was om uw company-domein alvast te registreren en een eerste bescheiden landingspagina aan te maken, hopelijk zonder flashy kleuren en flikkerende tekst, is het vandaag een slimme zet om  in te zetten op bewezen technologieën en zo alvast enkele processen verder te automatiseren.

Databots bijvoorbeeld bieden een laagdrempelige instap, zowel technologisch als financieel, met een positieve businesscase van bij de start. Deze virtuele assistenten combineren een aantal nieuwe technologieën, of toch minstens technologieën die recent een stevige opmars gekend hebben. Denk hierbij aan RPA (robotic process automation), ML (machine learning), NLP (natural language processing) en iOCR (intelligent optical character recognition).

Productiviteitswinst

De winst is driedubbel. Eén, je geniet van de productiviteitswinst van het geautomatiseerde proces, om nog maar te zwijgen van de voordelen qua business continuity, bereikbaarheid en foutloosheid.  Twee, je doet reeds ervaring op met nieuwe mogelijkheden. Later zullen bijsturingen en cours de route allicht nodig zijn, dus de ervaring is goed meegenomen. Drie, geautomatiseerde processen genereren een betrouwbare en constante datastroom. Die kan op zijn beurt weer gebruikt worden om verder te optimaliseren, op het gebied van efficiëntie, of, beter nog, om de klantenervaring naar nieuwe hoogtes te tillen wanneer de economie opnieuw op volle toeren draait.

In de huidige Corona-tijden kunnen databots mogelijk ook meteen soelaas bieden voor een aantal automatisatie-uitdagingen binnen bedrijven.  Met een bescheiden inbreng geef je jezelf een plek in de cockpit met een uitstekend zicht op de mogelijkheden van later. Jouw bescheiden website van 20 jaar geleden, is vandaag misschien wel dé motor van je groei.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-06-01T15:48:54.000Z Evoke
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.