Om zijn nieuwe tienjarige netto-nul-ambitie te bereiken, zal Capgemini zijn koolstofreductieprogramma versnellen op de gebieden met de grootste operationele impact, namelijk zakenreizen, woon-werkverkeer en kantoorenergie, in lijn met de vereisten van het op wetenschap gebaseerde streeftraject van 1,5°C. De strategie omvat ook elementen zoals de uitbreiding van het initiatief 'Nieuwe manieren van werken', waardoor de behoefte aan zakenreizen en woon-werkverkeer afneemt, de invoering van nieuwe programma's, waaronder de uitrol van een hybride en elektrisch wagenpark (in België vanaf maart 2021), en samenwerking met leveranciers om de koolstofimpact van de toeleveringsketen te verminderen. Capgemini zal ook binnen de hele groep overschakelen op 100% hernieuwbare elektriciteit, wat nu al het geval is bij Capgemini Belgium.
Met onmiddellijke ingang worden bij Capgemini Belgium geen nieuwe bestellingen voor voertuigen met verbrandingsmotor of ICE (diesel/benzine) meer toegestaan. Dit betekent dat ongeveer 30% van de meest vervuilende wagens in de vloot van Capgemini Belgium zal verdwijnen in 2021 en 45% in 2022. Tegen eind 2022 zal bijna 70% van de vloot van Capgemini Belgium hybride of elektrisch zijn en 100% tegen eind 2025.
Piet-Wybe Wagter, voorzitter van de Capgemini Belgium Country Board: "Dit is een belangrijke beslissing met een zeer positieve impact op onze CO2-voetafdruk. We zullen met allerlei praktische zaken te maken krijgen, maar het dient een groter goed en we zijn ervan overtuigd dat ook onze medewerkers deze verandering volledig zullen onderschrijven."
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: