Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Het Belgische IT-kanaal in 5 trends

Deltalink, de value-add IT-distributeur, gekend voor de distributie in België van o.a. Mist.com, Fortinet, F-Secure, Zyxel, QNAP etc. ziet 5 belangrijke trends voor 2019 in het IT-kanaal: aanhoudende consolidatie, diensten om het IT-kanaal te ontzorgen, cloud-cloud-cloud, nog grotere focus op beveiliging en een technologische rotvaart. Helemaal nieuw zijn de trends niet maar dat ze een hoofdrol zullen opeisen in het IT-kanaal in 2019 staat als een paal boven water.

1. Aanhoudende consolidatie

Het IT-kanaal is in beweging. Al enige tijd. VAR’s worden overgenomen, distributeurs bundelen krachten, sommige Value Added Resellers (VAR’s) zoeken extra financiële middelen bij externe financiers (venture capital of private equity). Deze trend zal zich het volgende jaar doorzetten. Ook niet verwonderlijk als je ziet welke investeringen nodig zijn om bijvoorbeeld een datacenter voor klanten op te zetten of om een nieuwe technologie-vendor in de markt te zetten. Daarnaast worden de winstmarges er niet beter op en moet er schaalgrootte gezocht worden om efficiënter – lees: winstgevend – te werken.

2. Diensten om het IT-kanaal te ‘ontzorgen’

VAR’s krijgen steeds meer en meer complexe vragen van hun klanten. Distributeurs zoals Deltalink moeten de VAR’s hier helpen met concrete antwoorden. Een bepaalde vraag van een eindklant aan zijn VAR kan voor die VAR iets ‘eenmalig’ zijn en dus moeilijk om een ‘standaard’ antwoord op te geven. Maar voor een distributeur die meerdere VARs bedient kan een specifieke vraag veel meer voorkomen en kan de distributeur hier wel een standaardantwoord op verzinnen. Dat is precies de rol die distributeurs zoals Deltalink in de toekomst meer zullen moeten opnemen als het op diensten aankomt. De VAR wil de klant zo snel en efficiënt mogelijk bedienen. De distributeur moet antwoorden hebben om het IT-kanaal te ontzorgen. Verwacht u dus aan veel meer diensten-oplossingen in de volgende jaren: managed firewall & care services, wifi site surveys, etc. De VAR zal bij zijn/haar distributeur de juiste diensten moeten kunnen vinden.

3. Cloud – cloud – cloud, nu nog meer op maat van de klant

Ook hier geen spectaculair nieuws maar dat cloud 2019 zal domineren staat vast. Steeds meer bedrijven werken via één of ander vorm van cloud. Vendors zullen hun cloud aanbod trouwens steeds verder uitbreiden. Bijvoorbeeld met ‘tailormade’ pakketten op maat van het eigenlijke verbruik van de klant. Om zo’n gediversifieerd aanbod in de markt te kunnen zetten zal de vendor intern inspanningen moeten doen maar ook alle spelers in het IT-kanaal zullen hun verkoop en marketing strategie hier moeten op afstemmen. En uiteraard er ook voor zorgen dat het perfect uitgerold en beheerd kan worden. Dat wil zeggen dat de huidige managed services nog complexer zullen worden als bijvoorbeeld elke medewerker uit bedrijf X kan kiezen uit 10 mogelijke configuraties van Office365 op 3 verschillende devices (smartphone, tablet en laptop). Niet simpel maar het zit er aan te komen

4. Beveiliging: moet er nog zand zijn?

2018 was het jaar van GDPR en dus een wake-up call voor heel wat bedrijven. Maar, 2018 was ook, opnieuw, het jaar van een paar spectaculaire hacks en andere cyber criminele activiteiten. Voor 2019 voorspelt Deltalink dat de cyberaanvallen alleen maar gevaarlijker, gesofisticeerder en frequenter zullen voorkomen. Uit diverse studies blijkt nu al dat er een heuse cyberspionnage oorlog bezig is tussen landen. Pure cybercriminelen die er op uit zijn om bedrijven af te persen via het stelen van data van gebruikers of medewerkers of door simpelweg de IT systemen lam te leggen zullen zich niet onberoerd laten. Veiligheid zou in 2019 een nog grotere prioriteit moeten zijn dan het afgelopen jaar.

5. Technologie blijft in rotvaart evolueren

Wifi 6 (ook 802.11ax genoemd), 5G, SD-WAN (software defined wide area networks) etc, u zal er dit jaar ongetwijfeld meer over horen. Niet verwonderlijk uiteraard want de technologie blijft in hoog tempo veranderen, beter worden en nieuwe mogelijkheden creëren. VARs én distributeurs moeten niet alleen het kaf van het koren scheiden en inschatten welke technologieën zullen aanslaan en welke voor altijd een ‘hype’ zullen blijven. Ze moeten ook de nieuwe technologieën begrijpen en beheren. Dat vraagt continue investering in opleiding en kennisvergaring van zowel de specialisten als van de business mensen. Zij zullen de eindklant moeten uitleggen hoe een technologie zijn/haar bedrijf verder kan helpen in de digitale transformatie. Om het daarna feilloos te kunnen implementeren en beheren.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-01-22T13:59:18.000Z Deltalink
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.