Een initiatief dat zo veelomvattend is, roept veel vragen op, vooral rond de mobiliteit van de medewerkers die allemaal verschillende noden hebben. Er diende ook rekening te worden gehouden met kosten, beveiliging en beheer want mobiliteit vertegenwoordigt een niet te verwaarlozen kost en biedt uitdagingen op vlak van cybersecurity.
Om de denktank te ondersteunen voerde Dimension Data een audit uit. Op basis van de specifieke behoeften van de RTBF ontwierp het bedrijf een roadmap. Daarin werden essentiële elementen in beschouwing genomen, zoals de uiteenlopende behoeften van medewerkers, de inzet van oplossingen op verschillende plaatsen en de beveiliging van mobiele apparaten.
Het ‘Unified Communications’-initiatief is noodzakelijk om tot een volledige mobiliteit te raken: het doel ervan is interne en externe communicatie mogelijk te maken via voice-over-IP, met nieuwe functionaliteiten zoals videoconferencing. Dimension Data is bij dit project betrokken bij zowel implementatie als de communicatie naar de gebruikers, die op de hoogte dienen te zijn van de mogelijkheden van de nieuwe toestellen die ze ter beschikking hebben.
Om het project ‘Unified Communications’ in goede banen te leiden, koos Dimension Data voor een aanpak waarbij de gebruiker centraal staat. Die kan tot vier toestellen gebruiken met verschillende mogelijkheden en toepassingen. Het is dus niet voldoende om eenvoudigweg alles te installeren en te onderhouden, er dient ook rekening te worden gehouden met nieuwe werkmethodes. Alleen zo zijn de voorgestelde oplossingen nuttig voor de gebruiker en maken ze het hem mogelijk om in optimale omstandigheden te werken, waar hij zich ook bevindt.
Het partnerschap tussen Dimension Data en de RTBF gaat dus verder dan een simpele samenwerking op vlak van infrastructuur aangezien Dimension Data betrokken is bij het volledige ‘Unified Communications’-project en de RTBF begeleidt zowel bij de technische nodenanalyse als bij de implementatie. Met zijn expertise op vlak van mobiliteit heeft Dimension Data een adviserende rol aangenomen en begeleidt het bedrijf de RTBF bij het change management. Vanuit technisch oogpunt was de kwaliteit van de producten van Cisco een ander sterk punt van Dimension Data bij de totstandkoming van dit partnerschap.
Cécile Gonfroid, CIO bij de RTBF: “De manier waarop we media consumeren is constant in ontwikkeling. Mobiliteit en Internet zijn de pijlers van de publieke omroep van morgen, en daarbij speelt informatica uiteraard een sleutelrol. Dimension Data is dus de ideale partner om ons te helpen klaarstomen voor de toekomst.”
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: