Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Terug naar school: smartphone trends onderzocht door ESET

Dit artikel delen:

Wat doen kinderen deze dagen met hun smartphones? Het antwoord: alles. ESET heeft een aantal applicaties onderzocht die uw kinderen met hun telefoons kunnen gebruiken om te communiceren en op school helaas problemen kunnen veroorzaken.

1. Alles draait rond Instagram, TikTok en YouTube

Voor kinderen zijn er de sociale media en de onmisbare apps: Instagram (ook bekend als "IG"), TikTok en YouTube. Kinderen gebruiken de eerste twee om korte video's en andere multimedia-inhoud te delen met hun vrienden, familie en volgers. IG en TikTok zijn geëvolueerd met talloze manieren om inhoud te delen en creatief te zijn.

Wat YouTube betreft, kunnen uw kinderen video's van hun favoriete YouTube-sterren delen met vrienden, of een virale video bekijken en nabootsen. Op YouTube kunnen video’s gepubliceerd worden, inclusief livestreaming. Maar de commentaarsectie staat bekend om zijn dynamische en endemische "Wild West" -toxiciteit.

Hier zijn enkele belangrijke punten met betrekking tot de meest populaire sociale-mediaplatforms van vandaag:

-  De meeste kinderen gebruiken sociale media op hun mobieltje om foto's en video's te maken en deze simultaan op sociale media te plaatsen.

- Alles is een "verhaal" of een "tape". Heb je kinderen druk aan het praten en bewegen op straat gezien met hun iPhones? Ze maken waarschijnlijk "verhalen", "tapes" of "TikToks": korte, bruikbare inhoud om met hun volgers te delen.

- Kinderen gebruiken deze platforms ook om te communiceren, relaties op te bouwen en zelfs te pesten. Het merendeel van deze platforms kunnen ook voor messaging capaciteiten.

- Iedereen kan de publieke accounts zien. Men kan ook privé-accounts aanmaken, waardoor de gepubliceerde inhoud slechts kan bekeken worden door zij die een goedgekeurde verbinding hebben. Publieke inhoud kan echter op VEEL verschillende plaatsen verschijnen, zowel binnen als buiten de app.

- De commentaarsectie kan leuk en positief zijn, maar ook een bron van giftige en vernederende pesterijen die een impact kunnen hebben op het zelfrespect van een kind.

- Leeftijdsfilters zijn gemakkelijk te omzeilen, deze platforms bevatten inhoud die niet geschikt is voor kinderen.

2. Wat je niet weet over DM's

Hoorde je reeds de uitdrukking "in je DM's glijden", dan weet je dat het een afkorting is voor direct messaging. De meeste mobiele apps die kinderen gebruiken om te communiceren, inclusief sociale-mediaplatforms, hebben een DM-functionaliteit. Afhankelijk van het platform en de beveiligings-parameters van het account, kan men ongevraagde DM's van vreemden in de inbox ontvangen.

Dit is een probleem voor kinderen die weer naar school gaan. Volg je het openbare gebruik van sociale media van je kind vanaf een ander apparaat, dan kan je zijn DM's niet zien - die zijn privé voor de ingelogde gebruiker. Dit kan een soort schaduw-sms-functie creëren die kinderen kunnen gebruiken om privé te communiceren, zonder toezicht.

Bovendien kan DM gevaarlijk zijn. Instagram moest nieuwe maatregelen nemen om te voorkomen dat tieners DM's van onbekenden ontvangen, omdat het een toegangspunt is voor predatoren. Tieners kunnen echter met vreemden communiceren via DM zonder medeweten van de ouders. Dit is een echt beveiligingsprobleem op een platform dat door ouders wordt gezien als enkel bedoeld voor het delen van foto's.

3. Ben jij Fortnite?

Stel: je kijkt naar een hockeywedstrijd en er worden dansende mensen op het scherm getoond. Je kind staat op en begint te dansen met armen en heupen, de 'Fortnite Emote Floss', vertelt hij je later. Fortnite is een van de vele populaire spellen die kinderen op hun smartphones spelen. Andere zijn Minecraft, Animal Crossing en Pokemon Go.

Het eerste wat ouders zorgen baart bij smartphonegames, is het gebruik ervan. Ze vrezen dat hun kinderen te veel tijd zullen doorbrengen aan het spelen. Gezien het verslavende en gamificerende karakter van deze spellen, is dit een reële zorg. Maar bij het begin van het schooljaar zijn er nog andere dingen waarop men moet letten:

- Kinderen creëren sociale groepen rond de games die ze online spelen

- Heel wat games worden in groepen gespeeld met geïntegreerde interactiviteit (micro, chat, enz.)

- Veel trends en memes komen uit de wereld van videogames

- De meeste apps staan ​​in-app-aankopen toe, wat tot hoge kosten kan leiden

- De meeste scholen hebben een lijst met verboden spellen.

Wees realistisch en doe niet alles alleen.

Vroeger liepen kinderen rond met portemonnees en kleingeld in hun zakken. Tegenwoordig verplaatsen ze zich met computers verbonden aan het internet. Dat is een krachtig iets dat ze naar school meenemen. Ze kunnen foto's maken, video's opnemen en alles om hen delen.

De evolutie gaat snel. Voor kinderen en tieners is smartphonegebruik nu de norm die moet beheerd worden, in plaats van de uitzondering die moet gemeden worden. De manier waarop ze deze telefoons gebruiken, ten goede of ten kwade, verandert sneller dan ouders kunnen bijhouden.

De beste verdediging is niet alleen bewustzijn kweken, maar ook communiceren met leraren en schoolpersoneel. Wat zien ze? Wat is hun beleid ten aanzien van smartphones en hoe werkt die?

Bovendien kunnen ouders, als ze niet aanwezig kunnen zijn, gebruik maken van mobiele beveiligingstechnologieën zoals ouderlijk toezicht om het gedrag te controleren. Ze weten misschien niet alles wat gaande is, maar het is een stap in de goede richting naar een veiliger schooljaar.

Voor meer informatie bezoek www.eset.com of volg het nieuws op LinkedInFacebook, en Twitter.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-09-06T11:03:36.000Z Key Communications
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.