Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
Chatbot

Chatbots komen opzetten bij overheid

14 augustus 2018 - 10:21ActueelOverheid
William Visterin

De FOD Financiën schrijft een aanbesteding uit om bij twee pilootprojecten chatbots in te schakelen. Al is het zeker niet het eerste project bij de federale overheid rond chatbots en artificiële intelligentie. ‘De FOD Financiën mag gebruik maken van onze investeringen’, klinkt het bij collega’s bij de overheid.

Volgens Le Soir organiseert de FOD Financiën dit najaar een openbare aanbesteding om tegen 2021 een deel van de taken van hun callcenter door robots te laten uitvoeren.

De chatbots zouden in eerste instantie dan op vragen over twee elektronische toepassingen van Financiën antwoorden: myrent (voor huiseigenaars) en finprof (voor werkgevers). Het voordeel is ook dat de robots 24 uur op 24 antwoorden kunnen afleveren.

(Nog) geen stemtechnologie

De chatbot zal in eerste instantie worden gevoed door het personeel van Financiën. ‘De antwoorden zullen in de fase van het proefproject ook gecontroleerd worden door experts’, benadrukt woordvoerder Francis Adyns aan VRT NWS. In het begin gaat het om digitale (en schriftelijke) interactie, maar de woordvoerder laat ook de mogelijkheid open van stemtoepassingen.

Volgens Adyns zal de robot ook pas antwoorden als hij er zeker van is dat het om een correct antwoord gaat. Bovendien is zo’n chatbot in principe zelflerend: hij leert dus uit de antwoorden die al gegeven zijn.

Sociale zekerheid gebruikt ze ook al

Het gebruik van chatbots is overigens niet nieuw bij de federale overheid. Ook andere diensten doen er intussen een beroep op. ‘In de sociale zekerheid gebruiken we al met succes chatbots’, zo reageerde Frank Robben, topman van Smals, op de plannen van de FOD Financiën. 

‘De FOD Financiën is van harte welkom om ook van de reeds gedane investeringen gebruik te maken’, oppert Robben. ‘Dat zou kosten besparen.’

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

Chatbot
ActueelInnovatie & Transformatie

Chatbots beginnen door te breken in België

pestgedrag alleen radeloos verloren help
ActueelInnovatie & Transformatie

Hasseltse start-up wint prijs met anti-pest-app

ActueelCloud & Infrastructuur

Aalter zet in op digitale communicatie

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs