Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Visterin Verdiept: Meest waardevolle it-merken

06 augustus 2020 - 12:143 minuten leestijdAchtergrondGovernance & PrivacyAmazonAppleForbesGoogleMicrosoftOracleSAP
William Visterin

Wat zijn de meest waardevolle merken wereldwijd, en welke rol speelt technologie daarin? Een cruciale, zo blijkt. Want de lijst wordt aangevoerd door vijf technologiemerken.

In de klassieke lijst van Forbes met de honderd meest waardevolle merken (zie onder voor de top 25) staan er maar liefst 23 uit de sectoren van technologie en telecom. Apple en Google voeren dominant de lijst aan van meest waardevolle merken, gevolgd door Amazon, Microsoft en Facebook.

Klassieke it-bedrijven als Oracle en SAP moeten het inzake merkwaarde afleggen tegen de Apples en Googles van deze wereld. Deze trend is al jaren aan de gang, en de kloof wordt steeds groter.

Alleen Google kan Apple een beetje bijbenen. Microsoft en Amazon volgen op afstand. Opvallend is de kloof van de top vier met de rest. Enkele vaststellingen.

1. Stijgers: Amazon en Microsoft

Bij de technologiebedrijven uit deze lijst zijn er winnaars, die hun merkwaarde zien toenemen. Amazon gaat er maar liefst met veertig procent op vooruit, Microsoft met dertig procent. In een verwante lijst van BrandZ staat Amazon zelfs bovenaan, vóór Apple.

2. Corona-winnaars: Netflix en Paypal

De grote winnaar qua merk, mede dankzij corona, is Netflix dat zijn merkwaarde met 72 procent ziet stijgen. Ook Paypal is een flinke stijger: het gaat 24 procent hoger qua merkwaarde.

3. Grote verliezer: Facebook

Facebook is het enige merk uit de top vijf dat klappen krijgt: 21 procent omlaag. Ook Samsung en HP gaan met respectievelijk vijf en twaalf procent achteruit, al is dat niet zo fors.

4. Gemengd beeld bij b2b-merken

De klassieke b2b-merken uit de bovenste regionen houden goed stand. Cisco, Oracle en Dell gaan erop vooruit, SAP blijft status quo. IBM moet wel een terugval van tien procent incasseren. Ook Intel en Adobe stijgen.

5. Verdwenen: HPE

Sommige bedrijven worstelen met hun merk. HPE, dat uit de lijst verdween, is daar een voorbeeld van. Want ook HP moet qua merkwaarde met tien procent aan belang inboeten. Duikt ook niet meer op in de lijst van honderd meest waardevolle merken: Philips.

6. Services in opmars

Alle dienstenleveranciers – Accenture, Deloitte en PwC –  gaan er qua merk op vooruit. Accenture en Deloitte staan overigens bij de eerste vijftig.

7. B2c-bekendheid helpt

Het is in it altijd moeilijk zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt te bedienen. Toch helpt bekendheid in de consumentenmarkt om ook een goede merkreputatie op te bouwen bij bedrijven. Het is een element waar bijvoorbeeld Microsoft, HP Inc. en Huawei van profiteren. En natuurlijk ook Apple, Google en Amazon voor hun cloud-aanbod.

Best brands – top 25

Rank

Brand

Brand Value (in miljard dollar)

Verandering tov vorig jaar

1

Apple

$241,2

17 procent

2

Google

$207,5

24 procent

3

Microsoft

$162,9

30 procent

4

Amazon

$135,4

40 procent

5

Facebook

$70,3

-21 procent

6

Coca-Cola

$64,4

9 procent

7

Disney

$61,3

18 procent

8

Samsung

$50,4

-5 procent

9

Louis Vuitton

$47,2 B

20 procent

10

McDonald’s

$46,1 B

5 procent

11

Toyota

$41,5 B

-7 procent

12

Intel

$39,5 B

2 procent

13

NIKE

$39,1 B

6 procent

14

AT&T

$37,3 B

-10 procent

15

Cisco

$36,0 B

4 procent

16

Oracle

$35,7 B

11 procent

17

Verizon

$32,3 B

2 procent

18

Visa

$31,8 B

18 procent

19

Walmart

$29,5 B

12 procent

20

GE

$29,5 B

-14 procent

21

Budweiser

$28,9 B

6 procent

22

SAP

$28,6 B

0 procent

23

Mercedes-Benz

$28,5 B

-14 procent

24

IBM

$28,2 B

-10 procent

25

Marlboro

$26,8 B

-6 procent

Bron: Forbes, 2020

Deel

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Meer lezen

Accenture
AchtergrondInnovatie & Transformatie

Visterin Verdiept: ’s Werelds waardevolste it-merken

AchtergrondSecurity & Awareness

Visterin Verdiept: Het ultieme wachtwoord

cio
AchtergrondCarrière

Visterin Verdiept: Hoelang blijft de cio?

Apple
ActueelGovernance & Privacy

Waarom Apple ongenaakbaar blijft

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire berichten

Meer artikelen

Footer

Direct naar

  • Kennisbank
  • Computable Awards
  • Colofon
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Nieuwsbrief

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.be is een product van Jaarbeurs