Hiermee samenhangend:
Vereningde communicatie, Universele communicatie, Unified Communication, UCDM, Skype, SfB, Skype for Business
Meer uitleg:
Bij universal communications worden alle communicatievormen bij elkaar gebracht, zoals VoIP telefonie, email, chat, mobiele communicatie, audio- en video web-conferenties. Hierdoor moet er zo effectief en efficiënt mogelijk kunnen worden samengewerkt. Bovendien speelt business intelligence een hoofdrol. Universal communications is daarom unified communications waar intelligentie aan is toegevoegd.
Het doel van universal communications is efficiënt samenwerken. Teams worden geholpen bij bedrijfsvoering en communiceren, ondanks eventuele afstand tussen de medewerkers. Zo moeten organisaties vanaf elke locatie en elk device, applicaties kunnen gebruiken en video kunnen inzetten. En dit allemaal via de cloud. Dit wordt ook wel ‘social business’ genoemd. Dit doel moet worden bereikt door de prioriteit te leggen bij het doel (communiceren) en waarbij het middel (zoals het device dat je gebruikt) van ondergeschikt belang is. Het draait hierbij ook steeds meer om personalisatie, gebruikersidentiteiten en gebruikerservaring.
Er is een aantal deelonderwerpen verbonden aan universal communications. Deze onderwerpen zijn:
- 1. Intelligentie
Bij universal communications worden analytics en metingen toegevoegd aan bedrijfsprocessen. Hiermee wordt er een nieuw niveau van waarde toegevoegd aan communcatie-oplossingen. Door data te verzamelen en analyseren van de communicatie, wordt de communicatie slim, of ‘smart’, gemaakt. Zo is het ideale idee dat gebruikers niet hoeven na te denken over het soort device dat zij moeten gebruiken om met iemand te communiceren. De gebruiker hoeft enkel de software te gebruiken en daarmee wordt vervolgens bepaald welke verbinding er moet worden gemaakt.
- 2. Onafhankelijkheid
Werknemers moeten op kantoor vanaf hun desktop kunnen werken, maar ook onderweg via hun mobiele telefoon of thuis via hun laptop of tablet werkzaamheden kunnen uitvoeren. De gebruiker moet hierbij niet afhankelijk zijn van leverancier of toestel. Hierbij vervagen bovendien de zakelijke- en privé-scheidslijnen. Dit maakt het werken van de toekomst en universal communications flexibel.
- 3. Collaboration
Door verschillende communicatievormen in te zetten moet het doel ‘efficiënt samenwerken’ of ‘collaboration’ worden bereikt. In de werkplek van de toekomst moeten communicatievormen als video- en audio-conferenties, Voice over IP-telefonie en chat dan ook worden gefaciliteerd worden vanaf elke locatie en elk device.
?>.