In de zorg is de laatste jaren veel vraag naar personeel. Het vinden van goed zorgpersoneel kan alleen een uitdaging zijn. Dit komt doordat de concurrentie groot is. Ervaar je elke keer weer dat het lastig is om openstaande vacatures te vervullen? Lees dan zeker verder, want in dit artikel vertellen we je hoe je geschikt zorgpersoneel vindt.
Richt je tot vacaturebanken
Geschikt zorgpersoneel komt meestal niet aanwaaien. Ga daarom actief op zoek naar mensen. Hiervoor kun je je het beste op vacaturebanken richten. Beperk je niet tot één vacaturebank, maar kies voor meerdere vacaturebanken. Plaats je vacature in ieder geval op specialistische platforms voor de zorg. Toch is het ook interessant om je vacature te plaatsen op algemene vacaturebanken, want deze hebben een groot bereik.
Besteed aandacht aan de vacaturetekst
Dit lijkt misschien een open deur, maar helaas zijn er genoeg zorgorganisaties die weinig aandacht besteden aan de vacaturetekst. Zonde, want dit maakt het een stuk lastiger om geschikt zorgpersoneel te vinden. Zorg er daarom altijd voor dat de vacaturetekst duidelijk, volledig en aantrekkelijk is. Benoem in ieder geval de eisen waaraan potentiële kandidaten moeten voldoen. Geef daarnaast aan wat je als werkgever te bieden hebt.
Zet sociale media in
Sociale media hebben een groot bereik. Hier kun je handig gebruik van maken als je op zoek bent naar geschikt zorgpersoneel. Deel je vacatures bijvoorbeeld ook via verschillende sociale media. Op welke platforms jij je het beste kunt richten, hangt van je doelgroep af. Voor student recruitment zijn TikTok en Snapchat interessant, want veel studenten zijn actief op deze sociale media. Zoek je ervaren zorgmedewerkers? Richt je dan liever tot een platform als LinkedIn.
Maak gebruik van je eigen netwerk
Je denkt er misschien niet direct aan, maar in de zoektocht naar geschikt zorgpersoneel kan je eigen netwerk bijzonder waardevol zijn. Vraag bijvoorbeeld eens aan vrienden of familieleden of ze misschien iemand kennen die geschikt is. Zet ook je huidige werknemers in. Stel bijvoorbeeld een beloning in het vooruitzicht voor een succesvolle aanbeveling.
Bouw een sterk werkgeversmerk
In de zorg is er vrij veel concurrentie om personeel. Om ervoor te zorgen dat mensen voor jou kiezen in plaats van voor een andere zorgorganisatie, ga je aan de slag met je werkgeversmerk. Door deze steeds verder te verbeteren, krijg je een positief imago. Hierdoor willen mensen over het algemeen graag voor je werken. Heb je een sterk werkgeversmerk? Straal dit dan vooral uit naar de buitenwereld. Doe dit bijvoorbeeld door verhalen van medewerkers of foto’s van uitjes te delen.
Neem een recruitmentbureau in de armen
Lukt het je niet om geschikt zorgpersoneel te vinden? Of richt jij je liever op je zorgorganisatie dan op het vinden van nieuw personeel? Schakel dan een recruitmentbureau in voor werving en selectie in de zorg. Zij nemen je deze taak uit handen, waardoor jij er veel minder tijd en moeite aan kwijt bent. Doordat zo’n bureau ook aan de slag gaat met je werkgeversmerk, wordt het in de toekomst makkelijk om vacatures te vervullen.