Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.
© https://pixabay.com/nl/photos/haven-schip-water-zee-kraan-6670684/

Logistieke keten van fatbikes: van productie tot levering

10 december 20254 minuten leestijdEquote BV

Elektrische fatbikes winnen razendsnel aan populariteit. Maar voordat zo’n bike bij de klant staat, gaat hij door een complexe logistieke keten: van internationale productie van onderdelen tot assemblage, batterijregels en transport. In deze tekst ontdek je hoe die keten eruitziet en welke processen nodig zijn om een fatbike veilig en rijklaar te leveren.

Van magazijn tot eindbestemming: de logistieke keten achter elektrische fatbikes

De vraag naar elektrische fatbikes groeit snel en we zien dat steeds meer mensen een fatbike kopen. Daarmee groeit ook de complexiteit van de logistieke keten achter deze voertuigen. Van de productie van motoren en accu’s tot assemblage, kwaliteitscontrole en transport: elke stap moet efficiënt, veilig en betrouwbaar verlopen. In dit artikel bekijken we de logistieke keten achter de levering en assemblage van elektrische fatbikes, met nadruk op supply chain, accutechniek en transportregelgeving.

Wereldwijde supply chain: motoren, accu’s en frames

De kernonderdelen van elektrische fatbikes, zoals de motor, accu en het frame worden vrijwel altijd via een internationale supply chain geproduceerd.

– Motoren komen voornamelijk uit gespecialiseerde fabrieken in Azië, vaak uit regio’s waar ervaring bestaat met e-bike motorproductie (zoals achterwielmotoren of middenmotoren).

– Accu’s zijn meestal gebaseerd op lithium-ion cellen, geproduceerd door grote batterij fabrikanten. Deze cellen worden vervolgens geassembleerd tot e-bike-accu’s met een geïntegreerd BMS (Battery Management System).

– Frames en mechanische onderdelen zoals vorken, remsystemen en wielen worden vaak gemaakt in productielocaties die gespecialiseerd zijn in aluminium of staalproductie.

De onderdelen worden via zee- of luchtvracht naar Europese distributiepunten verzonden. Doorlooptijden variëren en zijn gevoelig voor container beschikbaarheid, transportprijzen en geopolitieke factoren, zaken die momenteel een grote rol spelen in alle wereldwijde logistieke ketens.

Assemblage in Europa: efficiëntie en kwaliteitscontrole

Veel elektrische fatbikes worden in Europa of Nederland geassembleerd. Dit heeft twee grote voordelen:

1. Betere kwaliteitscontrole omdat productiebedrijven dichter bij de afzetmarkt zitten.
2. Kortere levertijden doordat er minder afhankelijkheid is van complete voorgeassembleerde fietsen.

Tijdens de assemblage worden onder meer:

– motor en wielsets gemonteerd
– kabels en elektrische componenten aangesloten
– accu’s gekoppeld en getest
– remsystemen afgesteld
– software of firmware gecontroleerd (indien aanwezig)

Daarna volgt een pre-delivery test (PDI). Deze test bevat meestal een remtest, elektrische functietest, veiligheidscheck en visuele inspectie. Pas daarna gaat de fatbike naar het magazijn voor verzending.

Batterijtransport en ADR-regelgeving

Het transport van lithium-ion batterijen valt onder strikte internationale regelgeving, waaronder de ADR-richtlijnen (Accord européen relatif au transport international des marchandises dangereuses par route).

Belangrijke eisen hierbij zijn onder andere:

– juiste verpakking volgens UN3480 of UN3481 standaard
– bescherming tegen kortsluiting
– speciale markering en labels
– documentatie voor de vervoerder
– training van personeel dat met de batterijen werkt

Wanneer e-bike accu’s al gemonteerd zijn in de fiets, vallen ze meestal onder een iets andere classificatie, maar blijven verplichtingen voor veiligheid en documentatie gelden. Dit maakt accu logistiek een van de meest kritische en gereguleerde onderdelen van de hele keten.

Last-mile distributie en servicepunten

Zodra de fatbikes in Nederland zijn, worden ze opgeslagen in distributiemagazijnen en verstuurd naar klanten, dealers of servicecentra. Hierbij speelt last-mile logistiek een grote rol, zeker vanwege de omvang en het gewicht van een elektrische fatbike.

– Leveringen gebeuren vaak via vrachtvervoerders die gespecialiseerd zijn in grote pakketten.
– Sommige leveranciers werken met regionale servicepunten waar assemblage controles of onderhoud uitgevoerd worden.
– Retourlogistiek voor accu’s of defecte onderdelen vraagt extra aandacht door de ADR-regels.

Omvangrijke en technische complexe logistieke keten

De logistieke keten achter elektrische fatbikes is omvangrijk en technisch complex. Van wereldwijde toevoer van componenten tot strikte accu transportregels en nauwkeurige assemblageprocessen, elke stap moet zorgvuldig worden uitgevoerd om een betrouwbaar eindproduct te leveren.

 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Populaire berichten

    Meer artikelen
    ...

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs