Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Bestuurders liggen wakker van ‘Uberisering’

09 november 2015 - 08:29ActueelCloud & Infrastructuur
Kevin Stickens
Kevin Stickens

54 procent van de directieleden verwacht binnen nu en twee jaar stevige concurrentie van buiten de eigen sector. Als voornaamste trends worden de convergentie tussen de verschillende sectoren genoemd. Daarnaast verwachten ze dat de meest performante bedrijven steeds meer zullen focussen op cognitieve technologie. Dat is de conclusie van een recent rapport van IBM. Meer dan 5200 ceo’s, cfo’s, cio’s en andere directieleden werden bevraagd.

Bridget van Kralingen, senior vice president bij IBM Global Business Services ziet performante bedrijven inspelen op disruptieve ontwikkelingen via cognitieve systemen die zelf kunnen denken en leren. Directieleden van de meest performante bedrijven zijn een kwart meer geneigd om te focussen op cognitieve technologie, dan bedrijven die minder goede cijfers optekenen.

Onverwacht gevaar

De grootste bedreiging voor bedrijven kwam vroeger van een concurrent die een beter of goedkoper product op de markt bracht. Vrijwel elke organisatie kon hier snel en relatief simpel op inspelen door zijn strategie te wijzigen. Vandaag zorgen start-ups met compleet nieuwe businessmodellen voor angstzweet bij klassieke spelers. Zij zijn weinig flexibel en torsen vaak een logge infrastructuur mee.

‘De grootste bedreiging zijn nieuwe concurrenten die nog niet als concurrent worden gezien’, zegt Piotr Ruszowski, cmo bij Mondial Assistance.

Gebruik input van klanten

Veel van de geïnterviewde CxO’s gaven toe dat ze het moeilijk vinden om in te schatten wat de toekomst zal brengen. Toch gebruikt slechts de helft van hen klantenfeedback als middel om nieuwe trends en technologieën te identificeren.

De meeste CxO’s verwachten dat hun organisaties op een andere manier met consumenten zullen omgaan. 66 procent verwacht met klanten op een persoonlijke, individuele manier om te gaan. 81 procent plant meer digitale interactie.

‘We denken dat we sterker zullen afhangen van partnerschappen en dat we zullen innoveren door te luisteren naar onze klanten zodat we samen oplossingen kunnen bedenken’, zegt David Mills, ceo bij Ricoh Europe.

Rol en risico’s van technologie

Alle bevraagden zien technologie als de meest impactvolle factor op hun bedrijven. Cloud computing, mobiele technologie, het ‘internet der dingen’ en cognitive computing zien ze als gamechangers in de bedrijfswereld.

Verder werd ook nog de ict-beveiliging als voorname zorg aangehaald.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Uber benoemt Expedia-topman Khosrowshahi tot ceo

    Taxi België
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Overheid werkt aan regeling voor Uber

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs