De directie van het Belgische Smappee, een bedrijf dat systemen levert die huishoudens inzicht geven in het eigen energieverbruik, steekt 2,5 miljoen euro in het bedrijf. Ceo Stefan Grosjean en coo Hans Delabie hebben eerder ook al 2,5 miljoen euro in de onderneming gestoken.
Smappee maakt slimme energiemonitorsystemen, zodat de gebruiker – consumenten en bedrijven – hun energieverbruik en productie kunnen monitoren. In de nabije toekomst zullen woningen en bedrijfspanden kleine, gedecentraliseerde energiecentrales worden met slimme applicaties gebaseerd op het internet of things (IoT). Het Belgische bedrijf ontwikkelt producten die aansluiten op deze transitie.
‘Met de financiering gaan we in 2016 nieuwe innovaties introduceren. We breiden de scope uit naar andere energiebronnen, zoals aardgas en water. Ook zullen we de opkomende energietransitie naar slimmere energienetten en energieopslag bevorderen’ , aldus ceo Stefan Grosjean van Smappee.
Vanaf de oprichting in 2012 hebben Grosjean en coo Hans Delabie nu in totaal vijf miljoen in het bedrijf geïnvesteerd. Smappee groeide in het vierde kwartaal van 2015 twee keer zo hard als een kwartaal eerder. ‘De laatste maanden zien we dat Smappee populair is in Frankrijk, Zwitserland en Australie. De trend is in alle landen positief. De belangrijkste redenen daarvoor zijn de schommelende energieprijzen, veranderingen in de wetgeving en een groeiende bewustwording over klimaatverandering. We zien een duidelijke invloed van de COP21-conferentie in Parijs en de populariteit van zonne-energie’, aldus Delabie.