KLM heeft de test van zijn robot Spencer op Schiphol na drie jaar van bouwen, programmeren en uitproberen afgerond. De robot moest passagiers zo snel en efficiënt mogelijk van de ene naar de andere gate begeleiden. Spencer scande de instapkaarten van passagiers en bracht hen vervolgens naar de juiste vertrekgate. KLM verwacht dat de inzet van robotics de komende jaren zal bijdragen aan de verbetering van dienstverlening.
De robot Spencer vindt automatisch zijn weg op Schiphol, kan met behulp van sensors obstakels vermijden en past zijn snelheid aan aan die van de passagiers die hij begeleidt. Wanneer hij bij de juiste vertrekgate staat meldt hij dit aan de reizigers via zijn scherm. Nu de test is afgerond gaat KLM met zijn partners bepalen wat de vervolgstappen zijn.
Volgens KLM missen iedere dag diverse passagiers hun aansluitende vlucht omdat zij op Schiphol verdwalen. Aangezien zo’n 70 procent van de KLM-passagiers te maken heeft met een transfer op Schiphol loont het voor de vliegtuigmaatschappij de moeite om het proces van overstappen waar mogelijk te verbeteren. KLM denkt dat hierbij de komende jaren de inzet van robotics, zoals deze Spencer, een grote rol gaat spelen.
Consortium
De naam Spencer is een acroniem voor ‘Social situation-aware PErceptioN and action for CognitivE Robots’. Het robotproject heeft subsidie (3,18 miljoen euro) gekregen van de Europese Commissie in het kader van het Zevende Kaderprogramma voor internationale samenwerking en onderzoek. Naast KLM en Schiphol zijn SME Bluebotics, de universiteiten van Twente, Freiburg, München en Orebo, RWTH Aachen University en the Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) betrokken bij het project. De Universiteit van Freiburg is de coördinator. In totaal is het budget 4,27 miljoen euro.