De snelle opkomst van nieuwe, innovatieve technologieën – de digitalisering – doet vele bedrijven schudden op hun grondvesten. Zowel organisaties in de publieke sector als commerciële bedrijven over de hele wereld passen hun strategie daarop aan. Zo spelen ze meteen in op de enorme veranderingen waarmee ook hun klanten en hun markt te maken hebben. Niet alleen hun digitale, ook hun fysieke mogelijkheden zetten ze in om hun producten en diensten te kunnen aanbieden aan een breed publiek. En tegelijkertijd verbeteren ze de manier waarop ze te werk gaan.
Dat je als bedrijf mee moet in de digitale transformatie staat inmiddels buiten kijf. In een recent marktonderzoek kwam naar voren dat naar verwachting 25 procent van de wereldeconomie in 2020 digitaal is. Veel landen die hun deel van die BBP-groei willen hebben, namen concrete maatregelen om deel te nemen aan de digitale economie.
In België blijkt de situatie niet anders. Tegen 2020 moet minstens de helft van de aansluitingen in ons land een internetsnelheid tot 1 Gbps halen, zo legt het plan van minister van Digitale Agenda Alexander de Croo op. De ict-sector vormt ook een steeds groter onderdeel van het Belgische bedrijfsleven. Zo staat ze in voor meer dan 4 procent van het Belgisch BBP en was ze tussen 1997 en 2007 goed voor een zesde van de groei van dat BBP. In de meest recente ‘IT industry competitiveness index 2011’ bekleedt België zelfs de indrukwekkende 22e plaats in de wereld. In 2014 waren er 35.427 ondernemingen actief in de Belgische ict-sector.
Drijfveer voor digitale transformatie
Laten we eens wat dieper inzoomen op dit fenomeen. De belangrijkste drijfveer voor digitale transformatie: het omgaan met technisch onderlegde klanten, werknemers en zakelijke partners. Veel organisaties – in de publieke én de private sector – geven nu prioriteit aan klantgerichte diensten om zo op maat gemaakte, betekenisvolle ervaringen te kunnen bieden. Een meer gepersonaliseerde customer experience is voor bedrijven belangrijker geworden dan alleen het verkopen van producten en diensten. Digitale platforms zijn effectieve tools voor contact met klanten en inzicht in hun behoeften, waardoor je daar slim op in kunt spelen.
Deze – ook nog eens zeer veilige – tools veranderen de manier waarop publieke organisaties en commerciële bedrijven vandaag de dag te werk gaan. Ze integreren steeds meer slimme softwareoplossingen in hun systemen. Zo ondersteunen ze medewerkers en de directie bij te nemen beslissingen en besparen ze tijd, middelen en kosten.
Daarnaast is de gigantische hoeveelheid data die elke dag gegenereerd wordt effectief te stroomlijnen en te beheren met de inzet van de huidige documentmanagementoplossingen. Daardoor creëer je meer operationele efficiëntie, wat leidt tot snellere bedrijfsvoering, meer productiviteit en hogere winstgevendheid.
Digitalisering vraagt wel om gekwalificeerde mankracht die in staat is met ‘slimme’ apparatuur om te gaan. Met trainingen en cursussen willen organisaties de competenties van hun personeel verder ontwikkelen zodat ze voldoen aan de eisen van dit tijdperk.
Digitaliseren
Gezien al deze voordelen is het investeren in informatie- en communicatietechnologie voor bedrijven de enige te varen koers om hun processen te digitaliseren en te automatiseren. Wat staat er echter helemaal aan het begin van veel elektronische processen? Papieren documenten. Daarom is het van groot belang papieren informatie te digitaliseren en te integreren in de elektronische processen. ‘Scan-to-process’ is hier het sleutelwoord. Dit concept is een logische stap voor elke organisatie die op weg is naar betere kwaliteit, meer efficiëntie en snelle bedrijfsprocessen. Sommige documentscanners ondersteunen zelfs ‘Scan-to-cloud’: het overbrengen van papieren documenten naar clouddiensten.
Op dit moment worden clouddiensten en klantgerichte applicaties steeds meer ingezet, en dat geldt ook voor nieuwe technologieën als big data, voorspellende analyses en het internet of things.
De uitdaging is te komen tot een echte digitale transformatie. Digitalisering bepaalt nu al de realiteit. Dus de keuze is aan bedrijven: investeer in modernisering van je systemen of loop het risico dat je irrelevant wordt.
Mike Nelson, vice-president EMEA bij PFU