Lang geleden was de chatbot een innovatieve uitvinding. Inmiddels is het 2017 en zal dit stagnerende stukje technologie ofwel verdwijnen in alledaagsheid, of zodanig verbeteren dat het niet langer een ‘bot’ genoemd kan worden door steeds meer de vorm aan te nemen van kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI).
Als in 2016 het bouwen van een fundering voor AI centraal stond, is 2017 het jaar waarin AI werkelijkheid wordt. Steeds meer organisaties zien het potentieel van AI en ontdekken dat zij hun bedrijfsvoering kunnen optimaliseren door de technologie zij-aan-zij met menselijke collega’s te laten werken. Hierdoor krijgen menselijke arbeidskrachten de vrijheid om zich bijvoorbeeld te focussen op meer essentiële of innovatieve werkzaamheden.
Virtuele agenten
Sceptici zullen een prijs voor een machine waarschijnlijk in twijfel trekken, maar wat is een betere onderscheiding dan een die erkent hoe belangrijk het is om positieve reacties van klanten te krijgen? Virtuele agenten bieden klanten service wanneer ze maar willen in een aangename en persoonlijke dialoog die resultaat levert zonder fouten. Het transformeren van de klantervaring is de ultieme manier om aan te tonen welke virtuele agenten echte impact bieden.
Het potentieel van kunstmatige intelligentie is enorm. Maar om een succes te worden is het niet de vraag ‘wanneer’ bedrijven AI introduceren, maar ‘hoe’ ze dit doen. Bedrijven moeten zich eraan toewijden om ervoor te zorgen dat AI een soepele transitie maakt naar onze werkplekken en de bredere samenleving. Het is daarom van belang dat dit binnen een educatief kader gebeurt, om stakeholders, regelgevers en het gehele personeel structureel voor te bereiden.
Hyper productief personeelsbestand
Als dit op de juiste wijze wordt uitgevoerd, zullen mensen samen met AI werken om tot betere resultaten te komen. Het is cruciaal dat er een doordachte en goed opgebouwde visie is op de toepassing van AI-technologie. Leidinggevenden moeten nu handelen door in kaart te brengen waar intelligente technologieën creatieve menselijke vaardigheden kunnen aanvullen, met het oog op een uiteindelijk hyper productief personeelsbestand. Het maken van een roadmap met toekomstig benodigde vaardigheden en het invoeren van trainingen en sourcing-programma’s om aan de vraag naar ander of nieuw talent te voldoen, zal doorslaggevend zijn.
Veel bedrijven lopen het risico achter te blijven omdat ze hun bedrijf en werknemers niet toekomstbestendig maken in 2017. Daarom moeten bedrijven zich voorbereiden op de onvermijdelijkheid van kunstmatige intelligentie, zodat zij en hun personeel volledig profiteren van de eindeloze mogelijkheden die het biedt.
Achterblijven op de rest
Zij kunnen zich voorbereiden door de rollen binnen het bedrijf te structureren en organiseren, zodat werknemers de ruimte krijgen om snel door te groeien in hun taken en verantwoordelijkheden, wat uiteindelijk resulteert in een hyper productieve workforce. Organisaties moeten ervoor zorgen dat mensen de banen krijgen die bij hun vaardigheden en ambities passen, en bereid zijn om alledaagse repetitieve taken aan slimme technologieën over te laten. Zij die de komst van AI niet erkennen, riskeren niet alleen de productiviteit van hun werknemers maar ook zichzelf. Het risico wordt steeds groter dat ze achterblijven op de rest.
Frank Lansink, CEO van IPsoft Europa
Dit artikel is ook gepubliceerd in Computable-magazine #2 van 2017.