Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief
agile

Agile team, leer denken vanuit de klant

26 juli 2017 - 08:21OpinieCarrière
Rajiv Harinandansingh
Rajiv Harinandansingh

Scrum is hip. Vrijwel ieder bedrijf dat software ontwikkelt, heeft wel een of meerdere Scrum-teams. Het succes daarvan wisselt per organisatie. Iedereen wil het model van Spotify of Coolblue kopiëren, maar in de praktijk blijkt dat – vooral voor langer bestaande organisaties met veel legacy systemen – nog niet zo eenvoudig.

Waarom is het ene Agile-team succesvoller dan het andere? Dat heeft dat vrijwel altijd te maken met de mate waarin de teamleden snappen wat de businessdoelstellingen zijn en zich daarmee verbonden voelen. Kijk ik in de gemiddelde organisatie naar de betrokkenheid van mensen in het Scrum-team bij de businessdoelen, dan ben ik verrast. Het enige doel dat ontwikkelaars en testers hebben is op tijd de volgende sprint opleveren. Wat de bijdrage is van die sprint aan de strategie van de organisatie kan vrijwel geen enkel lid van Agile-teams uitleggen. Maar is dat niet waar het eigenlijk allemaal mee begint?

Beschikbaarheid belangrijk

Die betrokkenheid lijkt hoger in bedrijven die een sexy imago hebben, zoals Spotify of Coolblue. Managers wijten dat verschil vaak aan het feit dat zo’n sexy organisatie nu eenmaal meer aantrekkingskracht heeft op ontwikkelaars dan bijvoorbeeld de Belastingdienst of het UWV. Wat die managers vergeten is dat het gros van de ontwikkelaars niet werkt aan de allernieuwste features, maar aan de stabiliteit en beheersbaarheid van het platform. Wijkt het werk van een tester of ontwikkelaar in het infrastructuurteam bij Coolblue significant af van dat van diezelfde functionaris bij UWV? Ik denk het niet. Toch is de beschikbaarheid van de website van Coolblue anders dan die van UWV.

Mijn ervaring is dat dit vooral komt doordat ontwikkelaars in succesvolle infrastructuurteams weten: geen enkele klant zal van onze diensten gebruik kunnen maken als de beschikbaarheid van de website slecht is. Zij snappen hoe hun werk zich relateert tot de businessdoelstellingen van hun bedrijf. Zij begrijpen dat zij werken aan een weliswaar klein, maar onmisbaar deel van het platform.

Als je van Agile-werken echt een succes wilt maken, dan begint het met het verhogen van de betrokkenheid van de teams bij de businessdoelstellingen. Als je dat deel achterwege laat, zul je merken dat je wel Scrum kunt implementeren, maar dat je nooit de beloofde businesswaarde genereert.

 Rajiv Harinandansingh, Agile-specialist bij Salves

Meer over

AgileLegacyScrum

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    België en Nederland
    ActueelInnovatie & Transformatie

    De Agile Testers starten Belgisch kantoor

    Eén reactie op “Agile team, leer denken vanuit de klant”

    1. René Civile schreef:
      27 juli 2017 om 18:48

      Je kunt, dat is mijn ervaring, scrum teams weinig met elkaar vergelijken. UWV is nu eenmaal geen coolblue en KPN weer geen SWV. De scope, bouw en uiteindelijke implementatie verschillen te vaak en teveel van elkaar.

      De success rate is dan natuurlijk te afhankelijk van verschillende factoren. Wat ik nog steeds zie gebeuren is dat a: IT professionals veel te summier betrokken zijn bij de processen van hun klanten en b: nog steeds veel te weinig echte zorg naar hun klant toe laten zien. De klant heeft nog steeds, negen van de tien, geen enkel idee of inzicht in de IT materie wanneer het op programmeren en onderhoud aan komt.

      Ik heb dat altijd een bijzonder slechte situatie gevonden.

      Beantwoorden

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs