Vandaag al zitten apps in het hart van complexe ecosystemen. Nieuwe interfaces die interageren met stem en biometrie, aanraking en augmented reality. Het wordt steeds duidelijker dat de limieten van wat mogelijk is, vervagen. De opkomst van cognitieve apps – gevoed door artificiële intelligentie en machine learning – is een belangrijke drijfveer voor betere beslissingen. Uit onderzoek blijkt dat apps het gedrag van de mens blijvend zullen veranderen, en dat businessmodellen drastisch zullen transformeren in de komende decennia.
De integratie van kunstmatige intelligentie (ai) in het koopgedrag vormt binnenkort een nieuwe laag van persoonlijke inzichten. Zo krijgen consumenten straks meer mogelijkheden om diensten en producten te vergelijken en te selecteren. Op die manier wordt de macht van de koper in de markt verder uitgebreid. Bedrijven moeten daarom vooral werken aan vertrouwen. Wanneer apps voorstellen om een aanbod al dan niet te selecteren, zullen bedrijven daarop slim moeten inspelen. AI wordt een echte adviseur. Geschat wordt dat de meerderheid van de consumenten een ai-assistent zal hebben tegen 2030.
Een betere gezondheid
Steeds gesofisticeerdere ai zal een nieuwe generatie van cognitieve apps lanceren. Die zullen niet alleen sterk gepersonaliseerde inzichten en realtime diensten bezorgen, maar zullen ook predictieve en preventieve functionaliteiten hebben. Zo zullen health apps geconnecteerd met activity trackers of zelfs onderhuidse apparaatjes mensen kunnen verwittigen wanneer bepaalde waarden afwijken.
Medtronic is een van de vele organisaties die met het ai-platform van IBM Watson werkt om nieuwe oplossingen te bedenken. Het bedrijf focust op diabetesmanagement en zegt de eerste cognitieve app te hebben ontwikkeld, met de toepasselijke naam ‘Sugar.IQ’. Door het gebruik van tienduizend anonieme patiëntengegevens is Sugar.IQ in staat om patronen te herkennen en drie tot vier uur op voorhand kritische situaties te voorspellen met een nauwkeurigheid van meer dan 75 procent. De gepersonaliseerde feeds helpen patiënten in realtime te begrijpen hoe hun gedrag hun suikerspiegel beïnvloedt.
Zulke tools zijn afhankelijk van de toegang tot steeds meer persoonlijke gegevens en contextuele informatie, zoals locatie. Vooruitgang in wearables (zoals smartwatches) of embeddables (onderhuidse apparaatjes) maken oplossingen steeds intuïtiever en eenvoudig. Toch staan gebruikers voor een uitdaging: een steeds grotere intimiteit met bedrijven en een hoger privacy-risico.
Een financiële assistent
Er is steeds meer vraag naar gepersonaliseerde, voorspellende financiële diensten, voornamelijk bij de jongere generatie. Bijna zes op de tien onder hen zijn geïnteresseerd in een dienst waarbij hun toekomstige financiële situatie wordt voorspeld op basis van huidige factoren, zoals professionele vooruitgang en spendeergedrag. Daarnaast wordt cognitieve software ingezet voor de detectie, preventie en bestrijding van fraude en cybercriminaliteit.
Hoewel ai en machine learning de mens op de middellange termijn zal helpen om financiële beslissingen te nemen, zullen ze op lange termijn een steeds belangrijkere rol hebben.
Menselijke apps?
Op de lange termijn krijgen apps een optimale staat van intelligentie. Virtuele assistenten zullen voor belangrijke taken even goed, of zelfs beter zijn dan hun menselijke collega’s. Wanneer ai krachtiger wordt, en wanneer apps steeds meer interactie hebben met elkaar, zullen virtuele assistenten de vragen van mensen combineren met voorspelbare en contextuele gegevens. Maar het gaat verder tot het moment dat apps zichzelf continu verbeteren en zelf nieuwe interfaces en componenten creëren naarmate ze meer leren.
Ronald Vanhijfte, ceo Benelux F5 Networks