De Amerikaanse it-leverancier ServiceNow realiseert in het financiële boekjaar van 2017 een omzet van 1,9 miljard dollar. Dat is een stijging van 39 procent ten opzicht van het jaar ervoor. Toen bedroeg de omzet nog 1,39 miljard dollar. Aan het einde van de streep noteert het bedrijf nog wel rode cijfers. Het behaalt een verlies van 149 miljoen dollar. Dat is ook een verbetering ten opzichte van 2016: toen bedroeg het verlies 451,8 miljoen dollar. Zo blijkt uit de jaarcijfers van het bedrijf.
ServiceNow levert it-oplossingen om de it, personeelszaken, security en cms van bedrijven te verbeteren. De afgelopen jaren noteert het rode cijfers. Hier zit echter wel een stijgende lijn in; van een verlies van 451,8 miljoen dollar in 2016 tot een verlies van 149 miljoen dollar in 2017.
Gekeken naar de cijfers van het vierde kwartaal van 2017, haalt ServiceNow 497 miljoen dollar op aan opbrengsten uit abonnementen. Dat is een toename van 44 procent ten opzichte van het jaar ervoor (344 miljoen dollar). Dit levert een verlies op van 27 miljoen dollar, ten opzichte van 32 miljoen in het laatste kwartaal van 2016.
Nieuwe ceo
ServiceNow is in 2004 opgericht door Fred Luddy. Vanaf 2011 stond het bedrijf onder leiding van de Nederlander Frank Slootman. Hij droeg per 1 april 2017 het stokje over aan ex-Ebay-directeur John Donahoe.
Die nieuwe directeur was tijdens Knowledge 17, de jaarlijkse klantenconferentie van het bedrijf die in mei 2017 plaatsvond in het Amerikaanse Orlando, 49 dagen aan boord bij het bedrijf. In zijn eerste honderd dagen wilde hij met honderd klanten spreken. Tijdens het evenement liet hij weten dat deze doelstelling was behaald. Hier heeft hij drie lessen uit getrokken.