Computable.be
  • Thema’s
    • Security & Awareness
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Software Innovation
  • Computable Awards
    • Nieuws Computable Awards
    • Hall of Fame
  • Cybersec e-Magazine
  • Kennisbank
  • Inlog
  • Nieuwsbrief

Eén op de vijf retailers ziet ict-project mislukken

01 maart 2018 - 10:33ActueelCloud & InfrastructuurFujitsu
Pim van der Beek

Bijna 20 procent van de retailers heeft in de afgelopen twee jaar een digitaliseringsproject zien mislukken. Het falen van zo'n project kost die bedrijven gemiddeld 337.000 euro. Projecten lopen spaak door een gebrek aan digitale vaardigheden. Ook ligt de focus teveel op technologische verandering in plaats van ondersteunende processen en gedrag.

Dat blijkt uit het rapport Digitale Transformatie MAST dat is uitgevoerd in opdracht van ict-dienstverlener Fujitsu onder 1625 internationale bedrijfsleiders. Gemiddeld kost een digitaliseringsproject dat mislukt de retailer 337.000 euro.

‘Zo’n 70 procent van de respondenten is bang voor de gevolgen van een mislukt digitaliseringsproject en ziet dit als een goede reden voor uitstel van toekomstige digitalisering’, lichten de onderzoekers toe.

91 procent van de retailers zegt dat hun klanten meer digitale innovatie verwachten. Volgens Fujitsu is er binnen de retailsector nog veel ruimte voor verbetering. ’71 procent van de retailers zegt bijvoorbeeld dat er binnen hun organisatie een gebrek is aan digitale vaardigheden. Ook stelt 69 procent van hen dat de focus teveel ligt op technologische verandering in plaats van ondersteunende processen en gedrag.’

IoT

Richard Clarke, eindverantwoordelijk voor de retail-tak van Fujitsu: ‘Voor een succesvolle digitale transformatie is veel meer nodig dan alleen technologie. Niet alleen zijn de juiste tools van belang, de juiste vaardigheden en partners zijn misschien nog wel belangrijker. Dit zien we ook terug in het feit dat ondanks de helft van de retailers investeert in IoT, bijna driekwart zich zorgen maakt over het vermogen van de organisatie om nieuwe digitale technologiën te implementeren.’

Mast

Volgens Fujitsu is het voor retailers die streven naar ‘digitale excellentie’ van cruciaal belang dat zij leren om effectief te balanceren tussen vier elementen, namelijk: mensen, acties, samenwerking en technologie). Dat wordt door de ict-dienstverlener ook wel de mast-methode genoemd. 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Kan het Internet of Things retail weer laten groeien?

    OpinieSoftware Innovation

    Omnichannel retail wordt persoonlijk

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Black Friday, een zwarte dag voor retailers?

    winkelen
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Retailbranche moet piekmomenten in de vraag plannen

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Kennisbank
    • Computable Awards
    • Colofon
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Persberichten

    Contact

    • Contact
    • Nieuwsbrief

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.be is een product van Jaarbeurs